Dapur,

Mat Saleh Yang Tak Suka Durian Pasti Akan Suka Lepas Cuba Resepi Serawa Durian Dan Pulut Ini

Khamis, Jun 23, 2016 Mahamahu 10 Comments

Mat Saleh Yang Tak Suka Durian Pasti Akan Suka Lepas Cuba Resepi Serawa Durian Dan Pulut Ini - Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Kita pernah tonton banyak video yang di viralkan bahawa Mat Saleh mengatakan Durian adalah buah yang paling busuk baunya. Tapi lain pulaknya bagi orang Asia terutama Asia Tenggara yang memang menggilai buah Durian ini.


Jadi kerana video viral itulah Maha share satu resepi menggunakan raja buah ini dengan satan yang menjadikan resepi korang lebih sedap. Sebelum ni Maha ada cite pasal resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Padi menggunakan Khalis Santan Sawit ini. Kalau korang ingat lagi tentang santan sawit ini banyak sangat kelebihan. Maha senaraikan semula keistimewaan Khalis Santan Sawit ini untuk rujukan korang yang nak mencubanya.

  1. 50% lebih jimat penggunaan dari santan biasa
  2. Bebas kolestrol
  3. Rendah lemak
  4. Tidak perlu sejuk beku hanya simpan dalam peti sejuk biasa
  5. Lebih sedap
Yang penjimatan tu Maha sendiri dah cuba untuk resepi sebelum ini dan ia terbukti. Memang kita boleh kurangkan penggunaan daripada sukatan biasa, contohnya kalau sebelun ini kita masak lemak menggunakan 1 cawan santan biasa tapi dengan Khalis Santan Sawit ini hanya menggunakan separuh dari sukatan tersebut. Tapi hasil yang kita dapat sama dan juga kesedapan pun masih sama.


Jadi tak rugi mencuba santan sawit ini . Jom kita tengok bahan2 yang Maha gunakan untuk masak resepi Serawa Durian dan Pulut.

Bahan2 membuat resepi Serawa Durian :-
1 biji Durian
250ml Khalis Santan Sawit
1 ketul Gula Melaka
2 helai Daun Pandan
1 sudu Gula Putih
300mlm Air Kosong
Garam secukup rasa

 

Bahan2 memasak Pulut :-

500gram Beras Pulut
2 helai Daun Pandan
Air Kosong



Tu untuk bahan2 yang perlu disediakan sebelum masak. Sekarang Maha sediakan video ringkas untuk korang memasak resepi ini dengan mudah. Jom tonton video ini.


Finally siap resepi untuk membuat Serawa Durian dan Pulut. Mudah bukan dan senang gila nak sediakan resepi ini. So lepas ini kalau Mat Saleh nak cuba Durian ini kita syorkan resepi Serawa Durian ini mesti mereka akan suka. Lagi sedap kalau gunakan Khalis Santan Sawit ini yang tahan lama. Kalau korang baru beli simpan santan sawit ini dalam peti sejuk boleh tahan 5 bulan dan kalau dah buka dan gunakan separuh kita simpan dalam peti sejuk boleh tahan selama 1 bulan.


Mana nak dapatkan santan sawit ini? Korang boleh beli di pasaraya besar ini kerana dah banyak tempat ada jual. 

MYDIN | MY MYDIN  | TESCO | TESCO Extra  | GAINT | AEON Big | Pacific | Pasaraya Hero | UO Superstore | The Store | Jaya Grocer

Ada dua packet saiz iaitu 320ml dan 1000ml. Jadi korang boleh guna banyak masakan dengan santan ini. Semua hidangan boleh tak ada masalah pun rasa sedap juga. Sapa ada resepi yang menggunakan santan boleh share ngan Maha ok. Nanti Maha akan reviewkan. Selamat mencuba semua ok.

Dapatkan info lanjut di sini :-







10 ulasan:

  1. Sedapnya serawa pulut durian😊

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedapkan akak tambah2 time puasa tu memang nak sangat cari hehehe..

      Padam
  2. Rase macam nk minta sikit...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lah knp minta sikit minta lah banyak hehehehe..

      Padam
  3. Balasan
    1. Mana tahu sedap rasa pun belum lagi hehehe terima kasih.

      Padam
  4. Jangan cakap mat saleh, orang melayu pun pasti terliur.. ehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu lah kan sebab hari tu viral video mat salleh tak suka bau Durian tapi kalau serawa ni mesti dia orang suka..

      Padam
  5. Sedapnya bubur durian, surppp

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap ker rasa pun belum lagi hehehe... Selamt mencuba ok.

      Padam