Nasi Ulam Cikgu Begitu Popular Sehingga Luar Kota Bharu Kelantan

Nasi Ulam Cikgu Begitu Popular Sehingga Luar Kota Bharu Kelantan - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Kalau sebut Nasi Ulam Cikgu kat Kota Bharu memang semua orang kenal dan pasti memang di rekmenkan untuk korang cuba. Tak lengkap percutian anda di Kota Bharu kalau tak singgah makan di Nasi Ulam Cikgu kerana ia menyediakan hidangna tradisional Kelantan pastinya ada Budu.


Terletak di dalam Komplek Kampung Kraftangan berdepan dengan Istana Batu dan juga berhampiran Dataran Kota Sultan Ismail Petra. Memang senang nak cari kalau korang dah sampai tengah2 Kota Bharu sebab restoran ini di kelilingi tempat2 bersejarah yang memang menjadi tumpuan orang ramai. Apa pun ia di buka setiap hari dari jam 11.00 pagi hingga 4..45 petang dan kalau datang hari minggu memang penuh orang kena booking dulu.



Memang hari tu Maha datang Kota Bharu sertai Perdana Trail yang di bawa khas oleh Hotel Perdana Kota Bharu dan juga Destination Malaysia. Jadi bila dalam Perdana Trail itu juga ada pakej makan di Nasi Ulam Cikgu jadi kami tak perlu risau semua tersedia hehehehe. Maha pertama kali tau datang makan kat sini jadi teruja sangat kerana ramai orang duk sebut2 tentang restoran ini.



Pastilah kat sini menyediakan hidangan tradisional negeri Kelantan dan memang cukup popular sepertu Budu. Kalau nak senang korang boleh ambil pakej makan untuk 5-6 orang kerana ia tersedia seperti lauk-pauk macam ni.


Menu
2 ekor keli goreng
2 ketul ayam goreng berempah(1/2 ekor)
2 ketul patin asam pedas
1 sayur lemak putih
2 ikan bakar tawar
Ulam-ulaman
Set budu dan sambal
Nasi putih
Air bandung/sirap selaseh

Harga untuk satu set ini hanya RM52.00 sahaja jadi tak perlu risau untuk bebaris panjang mengambil makanan yang di sediakan. Kalau yang suka makan lebih dalam hidangan menu buffet kat sini ada juga semua lauk pauk tu tapi kena berbarislah hehehe. Maha tengok sendiri pun orang yang datang memang cukup ramai dari serata Malaysia malan ada juga luar negara.



Paling best lauk kat sini adalah Ikan Keli Goreng yang di sediakan memang cukup besar dan gorengan yang garing. Kalau orang tak suka makan ikan keli bila cuba kat sini mesti suka kerana tiada bau hanyir ikan memang terbaik. Selain itu juga Ayam Goreng yang ada juga rangup dan menyelerakan untuk makan walaupun banyak hehehehe.


Tapi paling penting kena makan kat sini kena cuba Budu yang di sediakan. Kalau tak pasti tak rasa originalnya nanti hehehe. Pasti bila Maha datang Kota Bharu lagi nanti akan singgah makan kat sini bersama kawan2 dan keluarga. Pemilik restoran ini pun orangnya peramah dan mesra jadi sebab tu ramai orang suka kot makan kat sini selain dari lauknya yang sedap.


Apa pun sapa yang pernah datang Nasi Ulam Cikgu kat Komplek Kampung Kraftangan ini mesti tak akan lupa pengalaman manis di sini. Kalau hari minggu korang datang makan sini akan di sajikan dengan persembahan muzik tradisional gong dan juga gendang. Ada juga belah petang tu persembahan silat tradisional yang memang menghiburkan. Jadi jangan lupa singgah sini untuk penuhi percutian korang di Kota Bharu. Selamat bercuti.









0 comment... add one now