Bandar Sunway,

Sunway Resort Hotel & Spa Mengumumkan Pembukaan The Resort Cafe

Khamis, April 16, 2015 Mahamahu 0 Comments

Sunway Resort Hotel & Spa Mengumumkan Pembukaan The Resort Cafe - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Kalau anda datang dan menetap di Sunway Resort Hotel & Spa kini telah ada cafe baru. Terletak di aras lobi ia mengambil inspirasi daripada dewan makanan meriah di Asia. Cafe ini meraikan pengaruh pelbagai budaya Melayu, masyarakat Cina dan India, yang menyajikan pelbagai hidangan dari beberapa negara seperti Malaysia, Singapura, Indonesia, Thailand, Vietnam, Korea, Jepun, China, Timur Tengah dan masakan Barat.



The Resort Cafe  ini sangat besar dan sangat menjemput anda untuk datang menikmati makanannya kerana ia menyediakan 362 tempat duduk dan ia boleh dibahagikan kepada tiga tempat makan. Setiap satu mencerminkan ciri-ciri reka bentuk sendiri, personaliti dan cerita di sebaliknya. Tetamu yang datang untuk makan di sini di hidangkan dengan pengalaman makan yang unik iaitu pelbagai aktiviti menarik memasak secara langsung dan chef yang interaksi memaparkan persediaan makanan secara live.



Pengalaman makan di Resort Cafe akan dihidangkan oleh lima Chef yang sering dikenali sebagai The Fantastic 5. Diketuai oleh Siong Gor (Eksekutif Chef Peter Lee Tong Siong) dan pasukannya - Uncle Ray (Eksekutif Sous Chef Raymond Yin Teng Poh), Anneh Thiban (Chef De Cuisine Parthiban Nalliah) dan Ala'a Habibi (Timur Tengah Chef Ala'a Ali Ansawi) dan Señor Sergio (Pasukan Petugas Chef Sergio Zanetti). Mereka telah berjaya mencipta menu baru dengan pelbagai rasa Malaysia, Asia serantau, Timur Tengah dan masakan Barat yang akan membawa pengunjung kembali ke tempat yang istimewa di rantau ini.





Chef juga telah mencipta konsep yang berbeza dan menu memenuhi pemintaan pelanggan yang berbeza. Set makan tengah hari ekspres datang dengan sup istimewa dan hidangan utama. Set hidangan makan malam disajikan dalam empat pilihan termasuk India, Kampung, Nyonya dan set Vegetarian, semua datang dengan pembuka selera utama dan pencuci mulut.






Lapan tema utama mendominasi persembahan masakan di The Resort Cafe. Lapan Tema ini merangkumi Menara Monumental (menyelerakan Salad & Buah-buahan Bermusim), Nusantara (hidangan dari Malaysia, Singapura & Indonesia), Indo-Chine (hidangan dari Thailand & Vietnam), Oriental Far East (hidangan dari Jepun, Korea & China ), Rempah India (hidangan dari Utara & Selatan India), Mirage Teluk (hidangan dari Timur Tengah), Best dari Barat (makanan keselesaan Barat, gril, ukiran, alat panggang listrik dan churassco) dan Makanan Penutup (gula-gula, pastri & kek).





Melangkah ke cafe ini, mereka akan disambut oleh dua menara besar sekali iaitu menara Salad dan menara Buah yang memaparkan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan bermusim yang disimpan segar dan rangup. Menara Salad adalah dramatik dibentangkan di dalam dua peringkat di mana ciri-ciri peringkat pertama ke atas 32 jenis sayur-sayuran yang meliputi pelbagai jenis sayur tempatan dan antarabangsa.







Pada peringkat kedua, pengunjung boleh menjamu kuah buatan antarabangsa dan Asia di mana setiap hari melihat putaran salad kegemaran Asia seperti Ulam-ulam, Pasembur, Gado-gado, Miang Kham, Som Tam, Yee Sang dan Rojak Buah. Makan Tengahari dan Makan Malam penuh dengan pilihan yang banyak buah-buahan tempatan dan antarabangsa disajikan di potong, atau kiub dan secara keseluruhannya, daripada Longan, Nangka dan Durian Belanda untuk Passion Fruit, Anggur dan strawberi.



Selain itu juga ada Char Kway Teow dengan Jumbo Kerang, Udang dan itik telur, dengan ketam segar oleh Uncle Ray, menggunakan bahan-bahan segar yang menyerlahkan ciri aroma dan rasa yang pasti akan menjadi hit di kalangan pengunjung. Bagi pencuci mulut pula pengunjung juga disyorkan untuk berkenan tandatangan "Cherry Blossoms di Gunung Fuji" iaitu ais kacang yang tinggi seperti Gunung Fuji yang sesuai untuk hidangan 4 orang. 




Memaparkan konsep bufet untuk anda ada menu dari negara gajah putih seperti Thai Green Curry dengan pilihan daging lembu atau ayam, makanan Vietnam Pho Bo disampaikan dalam bentuk asalnya dengan timbunan herba segar dan sayur-sayuran segar, Nyonya Laksa Lemak dan Korea Bibimbap. Bagi hidangan Timur Tengah membawa pelbagai kegemaran seperti hummus Lubnan dan Arab Chicken Kabsa. Bagi orang-orang yang rindu untuk masakan tempatan Nasi Lemak Bungkus, Pasembor, Apam Balik dan tradisional Malaysia Sup Tulang adalah yang menarik di sini.




Di The Resort Cafe ini anda boleh makan untuk sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Sarapan pagi dihidangkan pada harga  RM82nett bagi setiap orang dewasa dari jam 06:00-10:30pagi setiap hari. Makan tengah hari pada hari Isnin hingga Jumaat disajikan dari pukul 12.00 tengahari hingga 2.30 petang dengan harga RM118nett bagi setiap orang dewasa. Makan malam  pula mempunyai pilihan untuk Set Tiffin RM58 per set atau Pot Hot ditetapkan pada RM98nett per set asas atau RM118nett setiap set makanan laut untuk sekurang-kurangnya dua orang.







Semua harga yang disebut harga bersih dalam Ringgit Malaysia (RM) termasuk Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST). Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan makan, sila hubungi The Resort Cafe langsung talian seperti di bawah dan laman web mereka. Cafe ini dibuka setiap hari 6:30pagi - 11:00malam. 

THE RESORT CAFE
Email : trc@sunwayhotels.com 
Tel : +603 7495 2009/ +603 7492 8000








0 Pandangan: