GST,

GST Kesannya Kepada Harga Makanan Di Restoran

Selasa, Mac 31, 2015 Mahamahu 0 Comments

GST Kesannya Kepada Harga Makanan Di Restoran - Salam sejahtera kepada semua pembaca blog makan Mahamahu dan juga rakan2 sekalian. Tengah panas sekarang ini isu GST di perceritakan dalam akhbar, media elektronik dan tidak kurang juga dalam laman social semua mencertikan pasal GST. Cukai Barangan & Perkhidmatan bakal berkuat-kuasa 1 April 2015 ini beberapa hari saja. Melibatkan semua rakyat Malaysia kerana ada beberapa harga barang naik, ada yang kekal pada harga asal dan tidak kurang yang turun harga.


Maha bukanlah orang yang pandai untuk bercerita tentang GST ini tapi sekadar kongsi pengalaman semasa membuat review tentang tempat makan menarik. Selepas sahaja pengumuman GST di lakukan oleh kerajaan maka banyak pihak terutama pengusaha restoran telah mengambil langkah drastik. Ada yang buat promosi dengan harga yang baru dan tidak kurang juga yang langsung tidak membenarkan kami ambil harga makanan kerana ia akan berubah selepas GST.

Jadi ada sesetengah pengusahan restoran ini telah tahu akan harga yang akan naik dan tidak benarkan kami untuk memaparkan harga makanan mereka sebab bimbang akan mengelirukan pengunjung setelah di kenakan GST nanti. Sebab itu banyak review Maha tak ada tulis harga cuma nama makanan sahaja dan juga ingredient yang di guna pakai. Ini kerana bimbang akan memberi kekeliruan kepada pengunjung restoran tersebut.


Maha tak salahkan pengusaha restoran tersebut ia pasti terjadi setelah GST betul2 akan di guna pakai selepas 1 April 2015. Tapi kalau anda perasan ada Service Charge yang di kenakan oleh pengusaha restoran sebanyak 10% di dalam resit anda. Sebenarnya Maha baru tahu itu adalah service charge yang di kenakan oleh pengusaha restoran untuk bayar kepada pekerja mereka dan ia bukan cukai yang di bayar kepada kerajaan. Jadi kata mereka pengguna berhak untuk tidak membayar service charge tersebut sekiranya layanan tidak memuaskan dan service di restoran itu adalah buruk.

Ingat kita ada kuasa untuk membuat pembelian dan juga memastikan apa yang di bayar adalah setimpal dengan apa yang kita dapat. Jangan terpedaya dengan pengusaha yang hanya nak kaut keuntungan tetapi tidak bagi service dan barangan yang terbaik kepada anda. Jadi jangan jadi alasan GST untuk mencekik pengguna dan anda sebagai pengguna ada hak untuk buat aduan kemana-mana restoran yang bagi cas melebihi sepatutnya sedangkan mereka tidak mendaftar untuk layak mengenakan GST kepada pengguna. Jadi pengguna bijak dan guna kuasa kita sebagai pengguna.








0 Pandangan: