Malaysia,

1Malaysia Entrepreneurs (1MET) Untuk Usahawan Remaja

Rabu, September 04, 2013 Mahamahu 0 Comments

Salam semua pembaca blog Mah@mahu dan juga rakan2 setia yg sentiasa menjadikan blog ini sebagai salah satu bahan bacaan setiap hari terima kasih. Kawn2 semua minat untuk berniaga? Minat untuk jadi usahawan? Ini peluang anda sangat2 untung dan satu2 peluang kemasan kepada anda. Jadi baca dengan teliti dan ambil peluang ini sepenuhnya ok. Sebenar ini bukan sahaja kepada remaja is terbuka kepada semua rakyat Malaysia, betapa untungnya kita jadi rakyat Malaysia kan.

Usaha Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) telah mencipta Keusahawanan 1Malaysia (1MeT) di bawah inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) 9. NBOS adalah merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju memberi tumpuan kepada agenda transformasi sosial. Objektif agenda transformasi, bersama-sama dengan Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP) adalah untuk mewujudkan pertumbuhan yang tinggi dan tinggi Negara pendapatan.

Intipati 1MeT adalah untuk membolehkan usahawan dari semua lapisan masyarakat untuk berjaya memulakan dan mengembangkan perniagaan mereka sendiri. Program akan direka khas untuk mempercepatkan pertumbuhan usahawan yg kecil kepada yg lebih berdaya saing dalam dunia industri sekarang. Ini peluang kemasan kepada anda untuk mengubah nasib menjadi seorang usahawan muda.


Sebagai sebahagian daripada inisiatif ini, 1MET Bootcamp 2013 akan diadakan di 6 bandar-bandar (Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu, Kuantan, Johor dan Pulau Pinang) mendekati lebih 6,000 peserta. Tujuan Bootcamp untuk memperkenalkan konsep-konsep teras keusahawanan dan usaha penciptaan untuk usahawan muda dan bercita-cita.

Peserta akan diperkenalkan dengan alam semula jadi teras keusahawanan, jenis peluang, risiko dan juga bagaimana pakar usahawan bertindak. Satu sumber yang kaya juga akan disediakan kepada peserta mengenai pelbagai agensi-agensi kerajaan yang terlibat dalam membantu usahawan berjaya melalui program mereka dan peluang pembiayaan. Satu ciri khas ini Bootcamp setengah hari adalah bahawa ia menyediakan akses kepada menjadi sebahagian daripada acara sampingan yang akan diadakan sempena Sidang Kemuncak Keusahawanan Global ke-4 yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 11 Oktober 2013.

Peserta untuk acara sampingan ini akan dipilih dari senarai peserta daripada bootcamps dan ia akan menjadi satu peluang untuk memenuhi kedua-dua Menteri Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Amerika Syarikat. Bagi anda yg mahu mengetahui lebih lanjut boleh dapatkan maklumat daripada salauran2 yg telah di sediakan ini.