Hari Raya,

10 Perkara Paling Dinantikan Menjelang Hari Raya

Rabu, Ogos 07, 2013 Mahamahu 0 Comments

Salam semua rakan2 dan juga pembaca blog Mah@mahu, selamat berpuasa dah sampai puasa ke 29 hari ini tinggal sehari lagi untuk kita sembut Hari Raya Aidilfitri yg gembira. Tahu hari ni paling ramai kawn2 buat persiapan untuk hari raya tengah kemas rumahlah, tengah siap2 pakaian baru lah dan mcm2 lagi lah. Seronokkan tapi tahu tak anda 10 perkara yg paling di nantikan oleh kita bila menjelang hari raya. Mah@mahu nak kongsi tentang perkara-perkara yg di tunggu-tunggu itu.

10 perkara yang paling dinantikan menjelang Hari Raya

1) Baju Raya
Semua org sibuk nak menggayakan baju raya baru dan pastinya masing2 nak berlawan untuk tayangkan baju sapa paling cantik dan paling bergaya di pagi raya nanti. Masa tu gak di gadis berhiasa cantik dan si teruna pun bergaya tampan utk mengorat hehehe.

2) Kuih Raya
Ini paling di nantikan oleh kaum ibu bila menjelang hari raya, mana tak nya kuih yg berbagai jenis dan rupa ni nak dihidangkan pada rakan dan sedara mara. Time tu lah mereka akan bertukar2 resepi dan saling mengoment antara satu sama lain hehehe..

3) Duit Raya
Ini sebenarnya paling di nantikan oleh adik2 dan juga anak2 bila tiba hari raya. Kalau boleh pagi raya tu dan terpacak kat depan rumah org yg paling byk bagi duit raya. Nak kumpul katanya buat belanja sekolah hehehe ye lah tu.

4) Lagu Raya
Lagu raya ni sebenarnya sesuai untuk perantau yg nak pulang berhari raya. Bila dengar lagi raya dalam kenderaan memang sayu sgt rasa dan berkobar-kobar untuk balik raya bersama keluaraga. Tapi apa pun hati2 kat jalan raya ok.

5) Bunga api
Ini lagi tak sah kalau tak ada pada musim perayaan ni. Bukan takat anak2 bapak dan mak pun turut sama main bunga api. Kata org kalau nak tahu raya dan tiba cuba tgk bunga api kalau byk tu makin dekatlah hari raya hehehe..


6) Ucapan Raya
Kalau tiba nak raya ni kat dalam akhbar atau dalam media social ni semua sibuk nak buat ucapan raya. Teknologi makin canggih tak guna kad raya sekarang ni bukan takat sms malah wechat raya pun dah ada tau hehehehe...

7) Kereta Raya
Remaja dan mereka yg baru bina kerjaya kalau dpt bawa pulang kereta raya sempena dengan hari raya ni memang best lah. Kecoh satu kampung bila tgk anak2 jiran bawa balik keta baru hehehe sapa tak suka kan. Makin panjanglah langkah di hari raya nantikan.

8) Rancangan TV Raya
Ini satu lagi dah jadi trend lak kat saluran tv semua nak tayang drama raya dan juga sketsa raya yg best2. Habis satu keluarga tak kuara beraya sibuk mengadap tv jer nak tgk movie2 best. Tak kurang hebatnya filem2 baru kat pawagam semua berebut nak tayang time raya ni.

9) Rumah terbuka
Mada musim perayaan ni lah kata org bukan sahaja nak merapatkan silatulrahim malah masing2 sibuk nak buat open house untuk jiran dan rakan2 yg tak sempat beraya. Terutama org tinggal di bandar guna kesempatan nak jmpa kawn2 lama dan nak beraya dengan jiran sebelah.

10) Rumah Raya
Rumah raya ni lah paling hevouqe mana taknya semua barang dalam rumah mesti baru. Sofa baru, langsir baru, meja baru, bekas kuih raya baru dan paling best setiap rumah siap lawan2 lagi dengan jiran sebelah rumah sapa paling meletop lah hari raya ni hehehehe.

Apa pun persiapan kita untuk raya ni org kata biar berpada2 dan jgn berlebihan nanti tanggun hujang tak berkesudahan. Moga raya tahun ini lebih bermakna bagi kita semua seisi keluarga kerana bukan senang nak berkumpul dan merapatkan silatulrahim kan. Mah@mahu pun dah kat kg ni terasa sgt suasana raya ni dan nak ucapkan selamat Hari Raya Aidilfitri pada semua pembaca Mahamahu.com.







0 Pandangan: