Fakta,

Rambut Beruban Pada Usia Kurang 30an

Khamis, Januari 17, 2013 Mahamahu 0 Comments

Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia pada semua pembaca, rakan2 dan juga blogger yg singgah di blog Mah@mahu ini utk berkongsi ilmu dan juga pendapat masing2. Mah@Mahu alu-alukan sgt idea serta komentar anda untuk membantu membaiki blog informasi ini agar sesama kita belajar kekurangan masing2. Apa pun tips dan panduan harap ia dpt membantu anda secara langsung atau tidak dalam kehidupan.

Kali ni nak kongsi tentang masalah kawn yg Mah@mahu hadapi sendiri. Hari minggu lepas ada kuar chill out ngan kawn ni nama di Fairuz. Baru berusia 29 tahun dan bekerja di GLC companylah. Org muda lg putih and masih segak. Tapi bila tgk tang rambut dan nampak sisir uban kat bahagian tepi. Kalau sehelai dua tak apa ni sampai dah nampak mcm org tua hehehe. Dia pun tanyalah knp punca beruban pada usia muda.


Mah@mahu ada terbaca satu artikel kat Yahoo Malaysia. Menurut pakar masalah uban bukanlah punca utama daripada faktor ganetik atau keturunan. Itu betul sebab Mah@mahu ni yg dah cecah usia 3siri ni pun masih tak beruban sedangkan mak Mah@mahu ada uban. So menurut pakar trikologi masalah uban di peringkat muda adalah berpunca daripada kekurangan Vitamin B12 dan Asid Folik

Dalam kenyataan yg di keluarkan Bahagian Dermatologi di Universiti Hospital Uppsala di Sweden menyebut "Asid folik, vitamin B12 dan pendedahan kepada cahaya matahari berupaya membantu dalam proses pempigmenan di kulit dan rambut yang telah berhenti dai menghasilkan melanin". Maka jika kurang kepada 3 perkara ini akan mengakibatkan warna rambut bertukar kepada putih ataupun uban.

So untuk mereka yg ada masalah ini nasihat daripada pakar supaya banyakkan pengambilan daging merah, binatang laut bercangkerang, telur haiwan ternakan dan susu dalam pemakanan harian anda. Ini adalah cara semulajadi bagi penambahan vitamin B12 dalam badan dan mungkin akan mengurangkan uban di kepala. Tapi kalau nak cara cepat apa lagi dai lah rambut tu guna bahan semulajadi yg sihat seperti inai rambut bukan guna pewarna rambut yg mungkin akan menambah lebih teruk lagi masalah uban anda. 

Tapi memang dah ramai Mah@mahu jumpa kawn2 yg pada usia kurang 30an dah ada uban kat kepala. Tak pelik lah mungkin sebab kurang kepada pekara yg di nyatakan tadi. Tapi ada juga org ckp yg masalah ini akibat daripada cara hidup yg tidak seimbang iaitu terlalu byk tekanan kerja dan berfikir. Betul ker tak? Mah@mahu masih belum jumpa lagi fakta yg jelas tentan perkara ni nanti dah jumpa kita share ok. Selamat berblog..


Follow Mah@mahu di sini..

Twitter : @mahamahu
Facebook : mahamahu
Instagram : Mahamahu
Youtube : Mahamahu