iPhone atau Android Buat Pilihan Bijak

Sebenarnya, perbezaan tidak semua yang penting, kekurangan akses kepada beberapa aplikasi bagi setiap peranti. Anda akan mendapati aplikasi misi kritikal seperti Facebook dan Google Maps pada kedua-duanya. Kes-di titik: Google mengadakan satu kelebihan utama pada Android dengan aplikasi Peta atasan, tetapi yang telah dikeluarkan untuk iPhone hanya semalam. Apabila ia datang kepada aplikasi utama, garis antara Android dan iPhone mula mengaburkan pesat. 
Apabila membuat keputusan di mana telefon pintar untuk membeli, pastikan untuk menyemak Digit panduan untuk memilih telefon pintar. Sebagaimana yang telah ditunjukkan, pilihan yang paling penting pada mulanya adalah pembawa anda, yang akan menentukan adanya telefon pintar tertentu. Itu yang berkata, terdapat ketersediaan sihat Android telefon pintar dan iPhone pembawa yang paling utama.
Antara telefon pintar yang ada hari ini, Samsung Galaxy S III dan iPhone 5 duduk di bahagian atas senarai hasrat banyak. Kedua-dua mereka adalah iPhone yang terbaik yang tersedia dan telefon Android, masing-masing. Tetapi bagaimana anda memilih sama ada untuk membeli telefon pintar Android atau iPhone? 

Walaupun sistem operasi adalah sama, terdapat beberapa perbezaan, dan ia adalah penting untuk mengetahui yang paling penting apabila memilih sesuatu ekosistem. Sebaik sahaja anda memilih platform dan mula membeli aplikasi, anda lebih atau kurang dikunci dalam - pensuisan makna dari bawah untuk Android akan memerlukan anda untuk membeli aplikasi lagi di kedai Google Play, dan begitulah ragum untuk kedai Apple App. 

Berikut adalah beberapa perbezaan terbesar antara kedua-dua. Buat pilihan dengan bijak : 

Kelebihan terbesar iPhone daripada telefon Android adalah ekosistem aplikasi yang besar. Ia adalah App Store utama yang pertama, dan hasilnya kebanyakan pemaju akan memilih untuk membina aplikasi mereka untuk iPhone sebelum sebarang peranti. Sebagai contoh, Instagram boleh didapati hanya di bawah untuk masa yang sangat lama, dan Facebook direka semula aplikasi untuk iPhone sebelum akhirnya menaik taraf aplikasi Android. Apple berkata semasa pembentangan pendapatan terakhir bahawa ia mempunyai lebih daripada 700,000 aplikasi di App Store. 

iPhone mempunyai integrasi yang sangat mendalam dengan Twitter dan Facebook, menjadikan ia mudah untuk mengirim kemaskini status sama ada dari langsung dalam sistem operasi tanpa perlu untuk menggali terlalu jauh ke dalam penyesuaian app. 

Apple juga mempunyai beberapa aplikasi bawah khusus, seperti Buku Simpanan - yang banyak pemaju aplikasi utama, seperti pembayaran Square syarikat mudah alih, telah memilih untuk menyokong - yang membuang gangguan sehari-hari seperti membawa sekitar sijil hadiah dan pas masuk. Ia mengambil sedikit masa untuk menubuhkan dan masih terhad untuk sekarang, tetapi terbalik adalah besar. 

Paling penting, pengalaman pengguna dikunci ke bawah. Ini bermakna tidak ada banyak pengubahsuaian penting anda boleh membuat untuk pengalaman, seperti menukar keyboard. Tetapi bagi orang ramai bukan celik teknologi atau mereka yang tidak mencari banyak penyesuaian, ini boleh ditambah, kerana Apple tidak tahu apa yang ia lakukan apabila ia datang kepada pengalaman pengguna. Anda akan tahu apa yang anda mendapat. 

Perkara pertama yang anda akan notis apabila membeli-belah untuk telefon pintar Android adalah pemilihan perkakasan besar-besaran. Ia boleh menjadi sesuatu yang membingungkan, memandangkan bahawa terdapat banyak pengeluar utama telefon pintar, dan mereka semua mempunyai telefon pintar Android yang sangat baik. Pergi ke pilihan akan menjadi Samsung Galaxy S III atau Nexus 4, bergantung kepada keadaan anda, tetapi terdapat pelbagai jenis telefon Android murah (menyemak panduan kami untuk memilih telefon pintar untuk pilihan yang terbaik). 

Di samping itu, telefon Android adalah sangat disesuaikan. Sebagai contoh, salah satu aplikasi atas pada Google Play app kedai adalah satu aplikasi yang dipanggil SwiftKey, yang mengubah keyboard telefon pintar Android anda, menjadikannya lebih mudah untuk menaip dengan meramalkan perkataan seterusnya anda selepas penyegerakan dengan Google anda dan akaun Facebook antara lain. Kemungkinan ekosistem Tweaker Android adalah hampir tidak berkesudahan. 

Anda juga akan mendapati aplikasi unik anda tidak akan dapati di Apple App Store. Walaupun akas itu adalah benar untuk Apple App Store kerana banyak pemaju mempertimbangkan pilihan pertama, tetapi realistik Apple akan berkemungkinan tidak meluluskan banyak aplikasi pinggir peringkat lanjut mengenai kedai Google Play: Sebagai contoh, SwiftKey, atau aplikasi yang mencontohi konsol permainan yang lebih tua. Ia memberikan telefon pintar Android anda fungsi lebih sedikit pada kos yang lebih rumit. 

Kedai aplikasi Google juga telah terperangkap Apple dalam saiz. Pada bulan Oktober, Google Play berkata ia juga mempunyai lebih daripada 700,000 aplikasi. 

Pengalaman pengguna akan menjadi lebih berbeza-beza bergantung pada telefon pintar anda pilih, kerana kebanyakan pengeluar utama mempunyai kulit mereka sendiri adat pada peranti. Sebagai contoh, Nexus 4 adalah dilucutkan-down tulen Android pengalaman yang diuruskan oleh Google, manakala Samsung Galaxy S III mempunyai beberapa bakat Samsung untuk. 

Itu yang berkata, kerana jumlah yang besar telefon dan perkembangan teknologi, aplikasi mungkin tidak akan datang untuk Android peranti pertama jika mereka tidak melancarkan pada masa yang sama di Apple App Store. Ia juga akan mengambil sedikit masa untuk mempelajari cara anda sekitar telefon pintar Android, kerana bagaimana dalam pilihan penyesuaian. 

Dua yang lain platform utama telefon pintar - Telefon Windows dan BlackBerry - juga mempunyai faedah individu, tetapi realistik, ia adalah terlalu awal untuk memanggil sama ada mereka akan berjaya kerana mereka tidak mencapai tahap proliferasi aplikasi telefon pintar Android dan iPhone. Anda boleh menyemak Digit membimbing kepada telefon pintar untuk kelebihan individu kedua-dua platform, tetapi dalam jangka pendek, pilihan terbaik mungkin untuk memegang kira untuk membeli telefon ini.


 *Sumber daripada Yahoo Malaysia