Fakta,

'Salam kaut' Antara Adat dan Tuntutan Agama

Sabtu, November 24, 2012 Mahamahu 0 Comments

Salam semua rakan dan juga pembaca setiap blog Mah@mahu yg tidak seberapa ini moga sihat hendaknya selalu bersama insan tersayang. Sayangi mereka seperti mana mereka menyayangi kita hingga akhir hayat. Itu sahaja cara untuk tunjuk kasih syg kita pada insan kita sayang. Ehhhh berapa byk kali sayang lah hehehe... Tapi Mah@mahu kadang2 sayang tgk masyarakat kita tidak boleh bezakan yg wajib dan yg batil. Terutama apabila bab isu Salam Kaut maklumlah sekrang kan musim cuti sekolah maka byk lah kenduri kahwin akan di langsungkan.

Mesti ramai dah tahukan pasal perkara ini. Salam Kaut atau ada sesetengah masyarakat memanggil 'Salam Kukut' adalah istilah dimana di gunakan oleh masyarakat Melayu untuk perbuatan bersalam sambil menghulurkan wang. Tidak kira banyak atau pun sedikit tetapi ia selalu di amalkan pada masa majlis perkahwinan. Selalu kita akan tgk bila org dtg akan di sambut oleh tuan rumah dan di jemput makan. Apabila selesai makan mereka mesti mencari tuan rumah atau wakil tuan rumah tadi untuk salam tanda ucapan terima kasih berserta dengan duit dalam salaman mereka.

Gambar sekadar hiasan
Itu yg menjadi perkara yg Mah@mahu nak bincangkan sedikit dengan pembaca sekalian. Kita tahu tuntutan untuk mengadakan majlis kenduri kahwin dan menghebahkan tetang perkahwinan adalah di tuntut. Ini bertujuan untuk memberi tahu kepada masyarakat dan juga kaum keluarga bahawa ada di kalangan mereka telah melangsungkan perkahwinan maka mereka perlu di rai. Tapi yg menjadi masalah apabila isu Salam Kaut ini menjadi penghalang kepada kemeriahan itu.

Mcm mana? Pernah di hadapi oleh sesetengah org sanggup tidak menghadiri walimatulurus kerana tiada wang untuk di hulurkan kepada tuan rumah. Sedangkan kita tahu wajib memenuhi tuntutan walumatulurus sekiranya kita di jemput. Tapi salam kaut tidak wajib mahlah tidak ada dalam tuntutan agama kita. Ini cuma budaya yg di amalkan oleh masyarakat kita sahaja dengan niat untuk membantu tuan rumah yg telah berbelanja besar untuk majlis perkahwinan anak mereka.

Tahukan anda apabila kahwin dua anak adam itu maka di janjikan oleh Allah rezeki dah rahmat yang berlimbah ruah. Makan jng risau sekiranya mereka mengadakan majlis perkahwinan untuk meraikan pasangan pengantin tersebut. Tapi yg jadi masalah Salam kaut itu lebih menjadi keutamaan kepada masyarakat kita. Sehinggakan ada sesetengah keluarga itu menghina dan memandang rendah kepada mereka yg dtg majlis dan salam tanpa wang di tangan malah ada sesetengah keluarga siap perli lagi dan juga marah sekiranya wang yg di hulurkan berjumlah RM2 ringgit.

Terkejut Mah@mahu apabila terdapat keluarga yg telah menetapkan lagi jumlah salam kaut yg mesti di berikan kepada keluarga pengantin. Kalau datang majlis sekurang-kurangnya paling sikit pun RM5. Kalau bagi RM 2 ringgit kena hina. Sampai ke tahap itu sekali perspektif masyarakat kita terhadap salam kaut ini. Knp perlu ada standard yg di letakkan. Sebenarnya salam kaut tiada dalam tuntutan agama Islam. Kalau di katakan untuk memberi sedekah kepada tuan rumah maka perlu ker ada standard yg ditetapkan. Biarlah sedekah itu seikhlas yg mampu oleh tetamu. Malah kalau dia tak bagi apa2 pun kita tidak perlu sampai memandang hina kepada mereka.

Itu perkara yg perlu kita nilai semula, kerana ia sudah menjadi darah daging kepada masyarakat kita. Ini nanti akan merubah budaya kita kerana mengutamakan yg tak ada daripada yg wajib. Yang wajibnya meraikan pasangan pengantin dan juga memberi makan kepada tetamu yg dtg. Bukan wang dalam kaut itu menjadi pengukuran kepada kejayaan sesebuah majlis perkahwinan itu.

Mungkin dah tiba masa kita merubah persepsi ini dalam kehidupan masyarakat kita. Jng membudayakan yg tiada kerana ia bukan wajib pada kita. Tapi budayakanlah perkara yg wajib kerana ia adalah tuntutan agama kita. Mungkin ramai org akan marah dan terus mencerca pendapat ini. Tapi perkara ini perlu kita tgk dalam jangka masa panjang. Ia akan menjadi satu trand yg mungkin menjauhkan hubungan kemasyarakatan antara kita. Harap2 kenduri kahwin yg di anjurkan akan mendapat keberkatan dan dapat pahala dari Allah bukan mendapat murka dari Nya. Renung-renungkan dan selamat berblog pada semua...