Perayaan

Kolam dan Happy Deepavali

Selasa, November 13, 2012 Mahamahu 0 Comments

Salam 1 Malaysia kepada semua rakan2 dan juga terutama kepada rakan yg menyambut Deepavali hari ni. Moga terus gembira meraikan hari penuh makna kaum India seluruh dunia ini. Memang kita Malaysia untung semua budaya kita raikan dan semua kita cuti so sempena dengan cuti Deepavali ini Mah@mahu nak ucapkan selamat Hari Deepavali kepada rakan2 penganut hindu.

Kolam yg di hasil pelajar Lim Kok Wing
Mah@mahu adalah baca sikit kat Weekipedia tentang Kolum bagaimana asalnya. Sebenar kolum ni adalah adat org india untuk rumah yg ada anak dara kerana mereka sahaja yg di benarkan buat kolum di hadapan pintu untuk meraikan tetamu dtg. 

Kolam adalah satu bentuk lukisan yang dilukis menggunakan serbuk nasi / kapur / kapur serbuk / batu serbuk putih atau juga mereka sering menggunakan serbuk semulajadi / sintetik berwarna di Tamil Nadu, Karnataka, Andhra Pradesh, dan kebanyakan bahagian Kerala dan beberapa bahagian Goa. Kolam adalah lukisan garisan geometri yang terdiri daripada gelung melengkung, dilukis di sekeliling corak grid titik. Di India Selatan, ia diamalkan secara meluas oleh ahli keluarga perempuan Hindu di hadapan rumah mereka.

Kalau tgk kolum sekrang dah bebagai bentuk dan cantik sekali susunannya. Begitu kemas dan tertur serta teliti. Bukan mudah nak menghasilkan satu kolum kadang2 mengambil masa berejam-rejam juga. Nak memastikan ia kemas serta menjadi bentuk yg di kehendaki. So di kesempatan raya Deepacali ni kita pergi melawat rumah kawn2 hindu nak tgk sendiri rupa kolum yg di hasilkan tak pun pergi pasaraya besar semua dah ada hehehehe... Happy Deepavali....