Article,

10 Tips Untuk Bateri Phone Tahan Lebih Lama

Rabu, Oktober 17, 2012 Mahamahu 0 Comments

Apa gunanya telephone pintar sekiranya tidak di gunakan sepenuhnya untuk mengekses internet, melihat video mahupun untuk bermain game di dalamnya. Ia bukan sahaja menjadi trand penggunaan sekrang dan ia juga penyumbang besar kepada penggunaan bateri yg tidak terkawal. Ini sebenarnya akan membuatkan phone anda kadang2 tidak dapat bertahan walaupun hanya untuk sehari.


Berikut adalah beberapa tips untuk membantu memelihara hayat bateri telefon bimbit anda:

Mod penjimatan kuasa 
Telefon pintar Android dan Telefon Windows termasuk kuasa atau mod penjimatan bateri yang biasanya terletak di menu tetapan. Ia diaktifkan sekiranya bateri mencapai tahap tertentu, memaksa bateri mematikan ciri intensif termasuk e-mel push, kecerahan skrin dan kemaskini Facebook. Malangnya Apple tidak termasuk apa-apa kuasa atau penjimatan bateri ciri-ciri pada telefon pintar, walaupun aplikasi percuma seperti 'Battery Life Pro' memantau prestasi bantuan dan menutup aplikasi.

Kecerahan skrin 
Penggunaan bateri paling tinggi adalah pada pencahayaan skrin telephone anda makin besar skrin makin byk penggunaan bateri. Bagi menjimatkan kuasa bateri dengan memilih 'kecerahan automatik' dan skrin akan melaraskan kecerahan secara automatik bergantung kepada keadaan pencahayaan. 

Selain itu, jika penunjuk bateri mencapai tahap yang tidak menentu menjadikan kecerahan turun serendah selesa untuk memelihara kuasa seberapa banyak yang mungkin. Pastikan kunci auto diaktifkan, jadi apabila telefon anda tidak digunakan skrin menutup menjimatkan kuasa. Jika anda mempunyai telefon dengan skrin AMOLED (seperti Samsung Galaxy S3 atau S2) menggunakan kertas dinding gelap juga boleh membantu menjimatkan bateri. 

Kurang penggunaan getaran
Dalam persekitaran kerja penggunaan ringtones kuat amat disukai, tidak menggunakan mod begetar sekiranya anda berada dalam meeting malah lebih baik gunakan mod senyap lebih efektif untuk menyelamatkan penggunaan bateri anda. 

Hentikan sync e-mel 
Telefon anda mungkin sentiasa memeriksa e-mel setiap beberapa minit. Setiap kali menyegerak telefon anda atau e-mel adalah 'ditolak' ia menggunakan kuasa bateri. Untuk mengubah kadar e-mel Menyegerakkan atau mematikannya, pergi ke menu Tetapan telefon pintar anda dan meningkatkan selang telefon anda memeriksa e-mel, cadangan terbaik untuk memeriksa setiap setengah jam atau mematikan ia sepenuhnya. Oleh itu anda boleh menyemak e-mel anda secara manual dimana ini lebih byk menjimatkan bateri anda. 

Mengurangkan kemaskini rangkaian sosial 
Penggunaan Facebook dan Twitter adalah satu yang tidak dinafikan paling tinggi terhadap pengguna telephone pintar. Penyelarasan dihantar ke telefon anda secara automatik (seperti e-mel push) menggunakan banyak bateri anda. Mematikan penyelarasan applikasi ini adalah lebih efisyen untuk mengurangkan penggunaan bateri anda. 

Matikan sambungan  
WiFi, GPS dan Bluetooth adalah antara yg tersedia dalam telefon moden anda. Lupa untuk mematikan WiFi anda apabila anda meninggalkan rumah dan ia akan sentiasa mencari sambungan WiFi dan menggunakan bateri lebih pada masanya. Jadi pastikan anda mematikan mana-mana sambungan luar apabila anda tidak menggunakannya. 

Menutup aplikasiJika anda tidak menggunakan applikasi dalam telephone pintar anda sebenarnya ia masih berjalan di belakang phone anda. Pastikan anda mematikan applikasi ini dengan proper dan menggunakan cara yang betul untuk mematikannya. Ia adalah punca kepada penggunaan bateri yang lebih pada phone anda.  

Pada telefon pintar Android anda mungkin memerlukan pengurus tugas untuk melakukan ini, bagaimanapun telefon bimbit baru  yang menjalankan Android 4.0 + membolehkan mengurus tugas ini dengan mudah. Anda boleh menggunakan ibu jari melalui aplikasi terbuka anda dan sapu mereka di luar skrin untuk menutup mereka. Anda juga boleh melihat apa aplikasi menggunakan bateri yang paling dalam tetapan telefon pintar Android anda. 

Jangan memuat turun gambar 
Memuat turun gambar ketika melayari atau menggunakan email adalah sesuatu yang kebanyakan kita lakukan tanpa berfikir, tetapi setiap kali anda memuat turun gambar ia menggunakan kedua-dua data dan kuasa. Jadi jika anda boleh hidup tanpa gambar, mematikannya dalam menu tetapan pelayar internet adalah lebih baik. 

Tutup Flash 
Apabila mengambil gambar menggunakan telefon pintar anda, konservatif dengan penggunaan flash anda. Dalam kamera digital flash adalah penyebab paling besar kehausan tenaga pada bateri anda. Jika di gunakan mod automatik adalah tidak praktikal lebih baik penggunaan kepada cara manual apabila perlu baru di hidupkan fungsi flash untuk mengambil gambar. 

Waktu malam = downtime 
Waktu malam adalah masa kebanyakan orang caj telefon pintar mereka, tetapi jika anda tidak mempunyai pengecas ke tangan pastikan anda mematikan telefon anda pada waktu malam. 

Mod Pesawat 
Smartphones sentiasa cuba untuk menyambung ke rangkaian, rangkaian selular, rangkaian wayarles atau rangkaian data. Lebih kerap mereka cuba dan menyambung maka lebih byk bateri mereka gunakan. Cara terbaik untuk menyelamatkan bateri anda adalah untuk menghidupkan mod kapal terbang apabila penerimaan adalah rendah dan dalam suasana kapal terbang. Ini mematikan tugas telefon anda mencari isyarat pada tempat yang tiada isyarat, ini sungguh membantu anda menyelamatkan bateri anda jika anda berada di luar kawasan. 

Accessorise 
Jika anda telah mengikuti tip di atas dan bateri telefon anda masih tiddak tahan lama, adalah lebih baik untuk mempertimbangkan aksesori pengecasan kecemasan. Byk sekrang peranti untuk membantu anda dalam kecemasa memerlukan bateri seperti pengecas tanpa wayar dana flexible untuk di bawa kemana-mana sahaja.


*Sumber daripada yahoo Malaysia