Bekerja Di Usia Emas


Salam semua kawn2 dan juga rakan2 blogger sekalian, hadapi hidup dengan tabah dan penuh sabar. Menjalani hari2 penuh dengan kekuatan kerana apa kita bina hari ini adalah untuk masa depan. Kita perangcang kepada pengembangan negara maju dan negara berjaya menjelang 2020. Tapi adakah kita akan menghadapi masalah dimana pada zaman 2020 nanti hanya tinggal wanga emas sahaja yg bekerja. Golongan muda dimana?

Itu kemungkinan yg terjadi kapada negara kita jika peningkatan usia bersara terus dijalankan. Mana tak sebab golongan2 veterant ini masih terus bekerja walaupun pada usia itu adalah usia paling sesuai untuk bersama anak2 dan juga cucu. Bukan nak menafikan tenaga mereka tetapi bimbang ia akan membuatkan ruang kepada generasi muda ini makin sempit. 

Janji di tabur bahawa ada peluang kepada generasi muda yg besar tapi itu semua kepada mereka yg bepengalaman sahaja dan bukan pada yg fresh graduate. Itu akan membawa minat mereka untuk berkerja terus di luat negara dan menabur khidmat disana kerana mereka lebih di hargai di luar negara. Mungkin peningkatan usia pesaraan kepada 60 tahun tidak sesuai untuk negara seperti kita.

Kita negara asia hidup bukan untuk bekerja tapi hidup untuk hari kedua nanti. Kalau terus bekerja walaupun pada usia emas itu akan menjauhkan diri denga yg Maha Esa. Memang org kata zaman muda kita perlu ingat juga padaNya tapi masa muda masa sesuai cari rezeki lebih kuat dan bertenaga. Nanti takut org muda asyik makan hasil pendapatan keluarga jer tak nak bekerja kerana ibubapa mereka suka bekerja sehingga tua. Fikirkanlahhh....