Kesihatan,

10 Makanan Paling Bahaya Untuk Haiwan Peliharaan

Khamis, Disember 08, 2011 Mahamahu 0 Comments

Beberapa makanan manusia adalah merbahaya kepada haiwan peliharaan. Banyak makanan ini mungkin kelihatan enak untuk haiwan kesayangan anda tetapi boleh membuktikan yang membawa maut jika dimakan. Haiwan peliharaan tidak sepatutnya diberikan makanan manusia melainkan jika disyorkan oleh doktor haiwan anda. Jika anda mengesyaki haiwan kesayangan anda mungkin telah makan makanan yang berbahaya, hubungi doktor haiwan anda dengan segera. Dalam banyak kes rawatan awal adalah penting.

Xylitol

Xylitol adalah pemanis tiruan yang didapati dalam produk seperti gula-gula getah, gula-gula, mints, ubat gigi, dan pencuci mulut. Xylitol adalah berbahaya kepada anjing kerana ia menyebabkan kenyataan secara tiba-tiba insulin di dalam badan yang mengakibatkan hypoglycemia (gula darah rendah). Xylitol juga boleh menyebabkan kerosakan hati dalam anjing. Dalam tempoh 30 minit selepas makan, anjing boleh muntah, lesu (penat), dan / atau menjadi tidak selaras. Walau bagaimanapun, beberapa tanda-tanda ketoksikan juga boleh ditunda selama berjam-jam atau walaupun untuk beberapa hari. Ketoksikan Xylitol dalam anjing boleh membawa maut jika tidak dirawat. Ia adalah tidak diketahui sama ada Xylitol adalah toksik kepada kucing. 

Coklat, kopi, dan Kafein 

Coklat mengandungi teobromina, bahan kimia yang toksik kepada anjing dalam kuantiti yang cukup besar. Coklat juga mengandungi kafein, yang ditemui dalam kopi, teh, dan minuman ringan yang tertentu. Pelbagai jenis coklat mengandungi jumlah yang berbeza teobromina dan kafein. Sebagai contoh, coklat gelap dan coklat penaik mengandungi sebatian ini daripada coklat susu, jadi anjing perlu makan lebih banyak coklat susu untuk jatuh sakit. Walau bagaimanapun, walaupun auns beberapa coklat boleh cukup untuk menyebabkan penyakit pada anjing kecil, jadi tiada amaun atau jenis coklat harus dianggap "selamat" bagi anjing makan. Ketoksikan coklat boleh menyebabkan muntah, cirit-birit, kadar jantung pesat atau tidak teratur, kegelisahan, gegaran otot, dan sawan. Kematian boleh berlaku dalam tempoh 24 jam penelanan. 

Anggur dan Kismis 

 Anggur dan kismis baik untuk manusia tapi bukan kepada haiwan peliharaan anda kerana boleh menyebabkan akut (secara tiba-tiba) kegagalan buah pinggang kucing dan anjing. Adalah tidak diketahui apa ejen toksik dalam buah-buahan ini. Walau bagaimanapun, tanda-tanda klinikal boleh berlaku dalam masa 24 jam selepas makan dan termasuk muntah, cirit-birit, dan keletihan (letih). Tanda-tanda penyakit yang lain berkaitan dengan penutupan akhirnya fungsi buah pinggang. 

Avokado 

Daun pokok alpukat, lubang, buah-buahan, dan kulit kayu tumbuhan mungkin semua toksik. Tanda-tanda klinikal dalam anjing dan kucing termasuk muntah-muntah dan cirit-birit. 

Bawang putih dan bawang besar 

Bawang putih dan bawang nesar mengandungi bahan kimia yang merosakkan sel-sel darah merah dalam kucing dan anjing. Sel-sel darah merah yang terjejas boleh pecah atau hilang keupayaan mereka untuk membawa oksigen dengan berkesan. Memasak makanan ini tidak mengurangkan ketoksikan potensi mereka. Bawang putih segar, dimasak, dan / atau tepung dan / atau bawang biasa ditemui dalam makanan bayi, yang kadang-kadang diberikan kepada haiwan apabila mereka sakit, jadi pastikan anda membaca label makanan dengan teliti. 

Kacang Macadamia 

 

Kacang Macadamia biasa dalam gula-gula dan coklat. Mekanisme ketoksikan kacang macadamia tidak difahami dengan baik, tetapi tanda-tanda klinikal pada anjing termasuk kemurungan, lemah, muntah, mengigil, sakit sendi, dan gusi pucat. Tanda-tanda klinikal boleh berlaku dalam tempoh 12 jam selepas makan. Dalam beberapa kes, tanda-tanda boleh hilang tanpa rawatan dalam masa 24 hingga 48 jam, tetapi pemantauan pesakit adalah sangat disyorkan.