Lepas Telur, Daging, Timun Dan Air Minuman Pulak

Kita dikejutkan dengan bahan makanan tiruan dari negara2 import besar kita. Kini dtg lagi kepada kita makanan tidak sihat dan juga makanan yg merbahaya. Jus minuman juga nak di buat tiruan ker..?? Pelik sungguh org kita bila dah terlalu taksub nak kaya tak kira batas kepada semua ini. Yang baru Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengeluarkan kenyataan menarik blk semua minuman yg dicemari bahan kimia DEHP dari negara Taiwan. Nak tahu jenis dan bentuk minuman itu boleh ke laman ini segala maklumat ada.
Apa tu DEHP?? DEHP dan DINP adalah sejenis bahan kimia yang digunakan dalam pembuatan plastik untuk menjadikannya lebih lembut dan boleh dipindahkan ke makanan lain semasa proses pembuatan, pembungkusan dan penyimpanan. Maksudnya mereka menggunakan bahan itu untuk membuat bahan botol plastik itu dan ia telah mencemari semua bahan yg ada dalam botol tersebut. Mungkin kuantiti yg lebih itu yg mengakibatkan bahan itu mula aktif pada bahan minuman tersebut.

Berapa bahaya sebanarnya menggunakan botol2 minuman pada tempoh yg lebih. Sebab itu lah kalau kita tgk pada setiap botol minuman terutama minuman mineral hanya boleh digunakan 2 atau 3 kali sahaja. Kalau lebih bahan kimia yg digunakan untuk membuat botol itu akan mengkibatkan kesan kepada bahan2 lain yg di isi kedalam botol tersebut dan terus masuk kedalam tubuh manusia. 
Lepas satu musibah datg lagi satu musibah sebelum ini kita dikejutkan dengan bakteria dalam bahan makanan sayuran mentah iaitu timun. Datang dari negara Eropah timun yg mengandungi bakteria EHEC mampu membunuh siapa sahaja yg makan bahan mentah itu walaupun dimasak ia tetap tidak menghapuskan bakteria itu. Hanya dengan elak dari makan dan negara kita juga telah melarang daripada mengimport bahan makanan tersebut.
So lepas ini kita sebagai pengguna kena berhati2 pada semua bahan yg di import ini bukan sihat sgt. Selain kena pastikan bahan makanan itu halal malah kesan sampingan kena kaji juga dan kena elert lah pada arahan dari kementerian supaya kita tidak tersilap makan.  Lebih baik beli barang buatan tempatan lebih terjamin dan lebih sihat itu lagi penting sokong barang buatan Malaysia...




4 comments.. read them below or add one

Wyna Nubies Wyna Nubies 05 June, 2011
As Salam,

aiyokk~teruknya barangan luar negara niy..bleh mati klau guna barang dorg..huhu~

yeahh~beli la barangan Malaysia..
ejulz ejulz 05 June, 2011
adehhh!! kalo jenis minuman tu boleh laa kita tgk brand.. timun tu nak buat camne kalo kat kedai makan dah buat makanan.. adusss
A N E F F A N E F F 05 June, 2011
haiyaaa =.=
mcm2 la sekarang ni ... *sigh