Jerebu dan Jelebu..

9:00 PG Maha Mahu 5 Comments

Jauh sgt kan dua menda tu yg satu tu adalah nama tempat dan satu lagi keadaan cuaca negara yg sedang menghampiri kita. Jerubu sekrang sudah menghampiri negara kesan daripada cuaca panas yg melanda negara. Ia juga di kuatkan lagi dengan kesan kebakaran terbuka dari negara jiran yg berlaku juga mengakibatkan jerubu di negara kita.

Jelebu sebuah daerah di Negeri Sembilan yg terdiri lebih dari 100.000 penduduk. Jelebu sempadan kedua-dua daerah Nilai dan Selangor. Jelebu adalah sebuah daerah pinggiran kota dengan berkembangnya industri semi-pertanian. Jelebu mempunyai sejarah terkenal penjajahan Inggeris dan Jepun berbanding dengan bahagian lain dari Negeri Sembilan. Namun aku tak pernah ke sana lagi tak tahu mcm mana keadaan dan suasana kat sana.

Manakala jerebu pula adalah satu fenomena alam yg berlaku apabila zarah debu dan asap bersatu dalam satu kelompok yg agak byk sehingga menjejas pandangan manusia. Ia juga mampu memberi kesan kepada kesihatan kepada manusia kerana zarah2 itu adalah kumpulan bahan tidak sihat serta membawa kekotoran terapung. Sebab itulah bila negara dilanda jerebu pada tahap lebih >100 bacaan IPU adalah digalakkan untuk mengurangkan aktiviti luar serta pembakaran terbuka untuk mengurangkannya.




Anda juga suka post ini...

5 ulasan:

  1. jerebua buat saya batuk....

    tengs singgah blog msred...

    aaa...sakit tekak angkara jerebu...

    BalasPadam
  2. haha..wait2,den orang jolobu ha.. kek jolobu myk bukit2...tp jerebu tu xdola hai... hihi..

    BalasPadam
  3. yeah...jelebu tu dokek nogori sombilan...pandai mady..

    aku pun jarang pegi sane...mase zaman kanak2 ade lah singgah sane gak



    jerebu--- tidak2 dulu slalu kan kene kat malaya ni...sampai sekolah aku dulu siap kene nk pakai topeng bagai, tapi tak jadik,.,..he3

    BalasPadam
  4. den dah lamo x poie jolobu...

    BalasPadam