Budaya 'JeponDan Korea'

Negara kita pernah di landa budaya artis dari Indonesia satu masa dulu. Semua pakat nak tiru gaya artis Indonesia sehingga terbawa2 kepada kebajiran byk artis kumpulan dari negara jiran itu. Termasuk lah juga kebanjiran sinetron2 dari negara yg pernah menghina dan merendahkan kita tempat mereka mencari rezeki sekrang. Kita juga yg cepat terpengaruh dan tergila2 pada semua ini knp yer??
Sekrang ini pula kita di hanyutkan lak dengan bah yg melanda negara dengan budaya serta pengaruh artis dari negara matahari terbit dan juga negara korean. Pengaruh dari Kpop katanya, siap tiru pakaian dan juga percakapan walaupun padahal salah dan tak betul pun. Nak kata belajar kat sana tak gak kan, tapi tu lah org kita mudah tepengaruh sgt. Baru2 ni pulak di perkenalkan dengan kumpulan dari Malaysia ni cuma bawa trand Kpop. Geli gak mendengar statment tu. 
Kenal tak group '24:7' dan juga kumpulan girl2 ni 'Gula-Gula', nama dah cukup sweet sgt dan cukup Melayu, tapi perlu ke nak guna Kpop tu. Kita patut ada identiti sendiri dan juga membawa budaya negara kita yg sihat ker luar. Nak kutuk lebih nanti kata apa lak kan tapi betul lah kata Pak Nil, 'Jangan bawa budaya JeponDan Korean' cukup2 lah mereka glamor dinegara mereka. Bila negara kita nak maju mcm ni mudah terpengaruh tak ada origenaliti sendiri.. Tak apa tunggu je nanti kita tgk dia org ni pandai menari ke mcm org luar tu...

3 comments.. read them below or add one

yayalicious yayalicious 01 May, 2011
btol2..n pkaian dorng pon..urmm..xbcri2kan org mlysia KOWT..heee..kalo xsilp ade sorng gurl mlay..emm mcm2..
dayang dayang 01 May, 2011
hmmm..sbb tu la sy x tgk sgt korean2 ni..klu x mesti satu hari tu layan korea pastu mula lah terikut2 ckp korea smua..haish.........