Teratai Layu Di Tasik Madu

Walaupun tasik kekeringan
Tak mungkin teratai kan tumbuh di darat
Begitulah takdirnya cintaku di ibarat
Tak akan berubah perasaanku terhadap dia

Mengapa dia yang ku cinta

Sedangkan ku tahu sikapnya begitu
Dia pandai berpura dan pandai bermain kata
Setahun bersama bak seibu tahun tersiksa

Aku tidak sudi melihat dia lagi

Walau dalam mimpi pun tidak ku ingini
Aku rela menjadi teratai yang layu
Daripada mekar di dalamnya tasik madu
Biarkanlah ku begini
Dan tak mungkin ku kembali
Bersamamu 
 
Fauziah Latif penyanyi evergreen
Kalau dgr baik2 lagu ini pasti ramai akan terlena. Sungguh syahdu dan juga sungguh merdu. Bersesuaian dengan penyanyinya. Tapi tahukan anda pokok teratai erasal dari India dan Indonesia.
Sebenarnya nak cite pasal khasit bunga teratai. Tahukan anda bungan teratai terdapat dalam pelbagai warna akan berkembang pada lebih kurang pukul 9 pagi. Ia akan kekal selama 1 hingga dua hari sebelum kelopaknya gugur satu demi satu. Buah teratai atau dikenalai sebagai ubi akan tumbuh di bahagian akarnya dalam tanah dan boleh dimakan. Tapi tahukan anda khasiat dan juga perubatan yg boleh digunakan oleh pokok teratai ini.
Dari segi perubatan teratai digunakan untuk merawat cirit birit (jus dari daunnya) serta buasir. Bijinya digunakan untuk merawat demam dan insomnia kerana cirinya yang mampu menyejukkan badan.

{ 9 comments.. read them below or add one }

y u y u Z u l a i k h a y u y u Z u l a i k h a 23 March, 2011
Yuyu suka makan kuih bulan biji teratai ^^
Lina Lina 23 March, 2011
ohhh fauziah latiff artis kesukaanku
AZRUL AZMI AZRUL AZMI 23 March, 2011
suke lagu ni.... suke2...
elyn dz elyn dz 23 March, 2011
ok..sy sgt ske lagu ni..jom karok!ahaks!
dLa dLa 23 March, 2011
lagu best nie !skrg baru tau psl teratai.
Darkbatman Darkbatman 23 March, 2011
ak xtau lak dia berkembang kol 9 pagi? ingatkan mmg kembang setiap mase.kehkehkeh.. bgs info ne bro.
kakchik@ella kakchik@ella 23 March, 2011
alamak .. terfeeling mcm pojiah latip skjp bila tgk lirik lagu nih.

terlupa psl sang teratai. haha ..
EJA EJA 23 March, 2011
wah entry yg bagus baru eja tahu tq share jom dtg blog eja follow me and komen :)