Laporan

Pahang dan Banjir

Sabtu, Februari 05, 2011 Mahamahu 11 Comments

Bak kata pepatah bagai aur dan tebing, bagai isi dan kuku. Saling memerlukan dan saling bergantung antara satu sama lain. Tapi tu untuk perkara2 yg baik lah kan. Tapi kalau untuk melakukan perkara buruk boleh ker kita gunakan pepatah tu huhuhu. Bukan nak cite pasal pepatah melayu tapi kalau tgk pada tajuk entry pasti ramai yg dah tahu apa tujuannya. Berentetan dengan musim hujan dan banjir kat selatan dan sebahagian pantai timur tanah air aku juga terasa tempiasnya.


Aku ni anak jati Pahang tapi tak reti loghrat Pahang mcm mana huhuhu.. Al-maklumlah anak generasi kedua Felda dah mcm2 campurnya hehehehe.. Tapi kg aku juga terasa tempias banjir yg melanda. Kalau kg aku nak ke Bandar Ikan Patin lebih kurang 20minit. Bandar Ikan Patin mesti ada yg tak tahu tapi itu lah bandar Temerloh Pahang hehehehe.. So sekrang masih mood bercuti dan berada di kg sempat jalan2 kat bandar untuk lihat kesan banjir. Tak seteruk mana cuma keadaan dah semakin pulih.


Aku sempat lah shoot beberapa kawasan yg dapt tempias banjir kerana kenaikkan air sungai Pahang secara  mendadak. Boleh tgk gambar2 yg aku sempat ambil di jeti sungai Pahang dan juga di Esplanade Temerloh Sungai Pahang.





Itu selepas 2 hari aku blk baru lah dpt rasa cuaca panas dan juga cahaya matahari. Sebelum ni hujan tanpa henti kata family aku. So layan lah pic2 yg sempat aku ambil ni untuk laporan banjir di daerah Temerloh Pahang.





11 ulasan:

  1. Zaman dulu2 banjir ni terkenal dan biasa di Kelantan dan Trengganu. Tapi, skrg ni Pahang, Johor, Melaka, Negeri 9 dan lain2 pun dah asyik kena banjir...
    Ada kajian ke mengapa mcm tu...?

    BalasPadam
  2. kalau banjir, penyakit mudah merebak....

    BalasPadam
  3. terpikir gk ape yg URY komen tu?

    bnjir skrg da x ikut tmpt dan musim mcm dlu2 dh

    BalasPadam
  4. takot nye bila banjir. huu. hati2 semua.

    BalasPadam
  5. pahang masih state yg dlm banjir sebab pahang sungai banyak, paya pun banyak. kalo rujuk google maps boleh tengok kawasan2 berlopak air merata di pahang.

    tambah lak skang sungai dah tak macam dulu, byk sampah, bila hujan mmg la banjir.

    aku haritu pon balik kampung di temerloh, nengok air sungai memang ngeri gak naiknye. tapi tak boleh lawan yang dulunya, air sungai pahang sikit je lagi nak melimpah atas jalan raya.

    nak buat gone yak~ uwan koi dekat situ, banjir ke dok ade kenduri kene la balik gak. naseb naseb =)

    BalasPadam
  6. kampung den kt kelantan dan tak banjir cm dulu da, hilang da keseronokan men air mase banjir.uuahauha

    BalasPadam
  7. Oh temerloh tempat ayahku. hehe. mujur la bentong tak kena camni. tapi ada masa, naik juga airnya.

    BalasPadam
  8. slalu mandi kat sni time kecik2 dlu.haha

    BalasPadam
  9. wooww,,banjir,,he,,he,,
    fnaz anak phang tapi x pndai cakap logaht phang jugak,,
    pelik sangat,,he,,he,,

    BalasPadam