Teknologi

Kamera yg COOL

Khamis, Februari 10, 2011 Mahamahu 7 Comments


Apakah perkara yg kita titik beratkan apabila mahu membeli kamera digital? Adakah bentuknya, koleksi warnanya, fungsi yg pelbagai atau kerana harganya? Sebenarnya semua itu menjadi factor kepada revolusi kamera digital yg kita sedang hadapi sekarang. Untuk menggabungkan semua ciri2 itu Nikon Corporation telah memperkenalkan COOLPIX Sseries baru iaitu Nikon S80.  Dengan membesarkan skrin penglihatan kepada 3.5inch menggunakan teknologi OLED  dijadikan pulak skrin sentuh membuatkan ia adalah kamera paling praktikal dalam kelompoknya.

Selain itu juga ia di datangkan dengan resolusi 14.1Mp menjadikan gambar yg di ambil lebih jelas dengan titik halus tidak kelihatan. Melalui kecangihan itu juga menjadikan gambar yg di ambil pada waktu malam menggunakan pancaran cahaya lebih jelas ketara setiap sudut tanpa ada biasan kegelapan.  Hanya berketebalan 16.5 mm, kamera paling nipis lebih padat dan mudah alih. Ciri-ciri fizikal yg lain dari pada lain adalah penutup slide yg ada berfungi sebagai suis untuk menghidupkan dan mematikan kamera tersebut.

Tanpa menggunakan computer peribadi sebenarnya anda mampu untuk mengedit gambar yg telah diambil dengan segara mengunakan perisian editing yg sedia ada di dalam kemera tersebut. Di lengkapi pula ciri-ciri video dalam format HD sehingga 1280X720-PIXEL dapat direkodkan. Ia disambungkan menggunakan HDMI mini pada TV mahupun computer anda. Pasti bila merakam video mahukan kesan bunyi yg asli dilengkapi pula dengan stereo untuk menghasilkan bunyi yg lebih jelas dan nyata.

Pastinya kamera ini lebih mudah dan lebih praktikal kepada pengguna amatur yg mahukan hasil lebih bagus pada harga berpatutan dengan ciri2 yg lebih mudah di gunakan. Kerana pengguna biasa boleh menjadi pakar kepada gambar sekiranya ia mampu untuk menghasilkan sudut yg lebih sesuia ketika bergambar. Maklumat lanjut boleh layari laman sesawang Nikon untuk mengetahui dimana boleh di beli kerana ia sudah berada di pasaran Malaysia sekarang.


7 ulasan:

  1. Nikon mmg Bagus.... akupun pakai Nikon.... Tapi Model lama la. hehehe

    BalasPadam
  2. betul3..
    nikon mmg best...
    anyway congrates cz being the 100th followers of ayurashidah blog..
    nanti mama kita pos ea hadiah tu

    BalasPadam
  3. mmg best kamera touch screen tu =D


    fiq pn nk kasi hadiah kamera kt org ni. jom join kontest ni:

    http://meandkbe-mylifestarthere.blogspot.com/2011/02/contest-splashy-moment-by-fiqkbe.html

    BalasPadam
  4. nikon memang terbaik......tapi kalo baling kat dinding pun rosak gak heheh...

    BalasPadam
  5. sygnye kompak secanggih mane sensornya tetap sama. kecil dari dslr. dan buat yg tahu dalam dunia kamera MP tak mainkan peranan sgt melainkan kita bekerja dalam ads.

    p.s: kalo perasan pon harga kompak dan dslr dah makin hampir, malah ada yang lebih mahal dari dslr. yg baiknya kompak adalah sizenye =)

    BalasPadam
  6. ouhh..Nikon Coolpix nie ke yang HotFM buat iklan kat radio tu?..i seee...sangat cantik!... :)

    BalasPadam
  7. salam ziarah

    u tanya psl HB kan? just follow tuto kat my blog ajer--simple--lps siap register, gantung le code/banner HB kat ur blog

    jom register Heartbeat!

    BalasPadam