Laporan

Sabtu Cuti Untuk Guru Bestnya...

Jumaat, Januari 21, 2011 Mahamahu 7 Comments

Dalam satu akhbar hari ni ada kuar pasal guru tidak boleh bekerja pada hari sabtu kerana hari itu adalah cuti umum untuk guru. Bestnye jadi guru menyesal tak pergi interview jadi cikgu kan byk sgt benefit nyer. Dah lah cuti sekolah cikgu cuti pastu sabtu ahad cuti lagi. wahhhh best nyer. Sangat beruntung lah para2 guru semua kerana anda cukup di hargai dan kebajikan anda cukup dijaga.

Pada guru muda lagi lah best dah lah semua lengkap dan cukup, cuti byk untung muda2 dah kayo. Aku dulu ada gak cite2 nak jadi guru ada minta gak dah panggil tapi masa tu dpt masuk U so tak dpet nak pogi. Menyesal pun ada. So pada yg dpt tawaran guru tu jng sia2kan masa depan seorang guru cukup terbela sekrang ni. Nak cuti sabtu ahad boleh jer, kalau guru besar atau pengetua paksa kerja sabtu ahad boleh buat aduan kat NUTP lagi.

Untuk kelas hari sabtu ni atas kerelaan guru tu sendiri nak pergi atau tidak pihak sekolah tak boleh paksa. Malainkan dengan surat rasmi dan juga perkara2 yg memang betul2 tak boleh dielakkan terpaksa buat hari sabtu. Tapi guru kena faham tanggungajawab mereka dan juga tujuan mereka menjadi guru. Nak mendidik anak2 untuk berjaya dan kalau nak pasti anak bangsa berjaya kena ada pengorbanankan. Guru sekrang lebih bernasib baik dari guru zaman dulu2kan.

So apa lagi yg seorang guru nak? Jng bagi alasan lah untuk mengajar sambil lewa and untuk melalaikan tanggungjawab anda, kerana anda akan di kira makan gaji buta dan duit haram sekiranya tanggungjawab itu di abaikan. Jng lah nak ambil kesempatan keatas peluang yg diberi jadi lah pendidik yg paling di segani dan di hormati. Sayangi guru anda wahhh tiba lak...

7 ulasan:

  1. tbe2 rse nk jd cikgu ahhhh! hihi!
    ;)

    BalasPadam
  2. dalam paper je dik non... hakikatnya takde mana2 gb atau pengetua peduli... sabtu tetap setiap minggu (kerja)
    kami tidak pernah mengajar sambil lewa dan lalai menjalankan tanggungjawab... anda jadi guru dulu baru anda tahu langit tinggi atau rendah..

    BalasPadam
  3. Best jd cikgu sbb byk cuti.....

    BalasPadam
  4. kalo nak jadi cikgu hanya sebab dapat cuti hari sabtu.. lupakan je hasrat sebegitu...

    BalasPadam
  5. Kerjaya guru tidak semudah seperti yang disangkakan.....
    Apa yang penting keikhlasan hati dalam keutamaan diri untuk mendidik anak bangsa......
    Hanya guru yang memahami guru.....

    BalasPadam
  6. betul kata cikgu Tie..
    guru bukan tugas yg mudah..

    "Teaching is the profession that teaches all the other professions"

    BalasPadam
  7. Tetap sanjung guru dan bakal guru segala pengorbanan mu sungguh bermakna..

    BalasPadam