Pendapat

'Kahwin Muda'

Isnin, Januari 31, 2011 Mahamahu 8 Comments

Tajuk kali ni lebih ganeral dan lebih meluas. Merujuk kepada mana2 pihak yg masih muda dan juga yg masih belum kahwin. But ia bukan niat nak menyindir atau merosakkan rumah tangga sekadar nak berkongsi pendapat. Bagi aku selaku yg bujang trang tang tang lagi ni huhuhuhuh. Ada baik dan ada buruknya kahwin muda. Sebenar tak suka nak cita perkara buruk ni biar cite yg baik2 jer kan nanti kita pun dapat baik nya huhuhu....
Gambar sekadar hiasan
Kahwin muda ni bagi seorang lelaki tiada masalah. Mungkin cuma akan timbul perasaan yg rasa diri ini terlalu rendah untuk capai apa yg boleh membahagiakan keluarga. Ye lah mungkin si lelaki ini akan merasakan perlu untuk bekerja lebih keras dan juga perlu mencari lebih pendapatan kerana bilangan makin lama makin bertambahkan. Dan disitu juga jika si suami ini tidak dpt mengawal emosi kerana tekanan kerja yg terlalu byk dan juga desakan dari sekeliling akan membuatkan hilang pertimbangan dan juga mudah buat keputusan. Kerana tiada kesabaran dan juga tiada pertimbangan yg wajar. Itu memang jiwa muda kerana lelaki akan matang pada usia mencecah 21 tahun. Tapi terpulang kepada kondisi lelaki tersebut.

Bagi kaum hawa lak susah untuk mentafsir kematangan kerana kadang2 dari rupa meraka sudah cukup menunjukkan bahawa meraka itu kelihatan sudah dewasa. Namun mereka masih ada sifat2 dan ciri2 seorang wanita sejati bila mencecah umur 9 tahun kerana disitu wanita itu harus dibimbing dengan kadar yg sebetul nya supaya tidak terpesong kearah yg bertentangan. Dan tahap kematangan wanita pulak kadang tidak kosisten. Susah gak nak ckp.

Tapi ada tujuan kenapa Allah meletakkan hak talak itu keatas lelaki. Bukan kerana mahu menjaga egonya tapi kerana mungkin mahu mengawal fikirannya agar di berada pada posisi matang bila berhadapan dengan situasi itu. Mcm profersor lak itu pandangan aku dan juga apa yg telah aku belajar serta ketahui. Tapi kita ada pandangan dan cara kita nak menjaga hubungan pada usia muda. Tak salah kahwin mudah lagi cepat zuriat dan juga lagi mengurangkan masalah sosial yg terlalu byk sekrang. 

Aku cite ni sebab baru2 ni ada my friend kahwin muda sgt pada usia 19 dan juga 20 tahun. Bayangkan mungkin sebaya anda sekrang. Apa pendapat sila luahkan mungkin dpt dibetulkan mana yg salah dan mungkin dpt dijadikan panduan mana yg baik kan.. Mungkin juga pengalaman anda sedikit sebanyak dpt membantu mereka. Selamat berblog...





   


8 ulasan:

  1. elok je kawen awal kalau kesedaran rumahtangge tu dah ade. tak kisah la awal ke tk, yg penting elak mksiat. ye tak.?
    tapi sekarang nie macam trend, kawen awal sebab nak tutop malu. lepas dah selesai semua, cerai. -.-'' lepas tu becinte balik. tak paham btol.

    -ni kisah benar

    BalasPadam
  2. kalo nak kawen awal, mesti pastikan ilmu rumahtangga cukup di dada. coz itu yg akan mengekalkan hubungan :) kata madam aku :)

    BalasPadam
  3. Bila aku nak kawin ni, aku ni dah tak termasuk kategori kawin muda lagi ni. He he he...

    BalasPadam
  4. memang aku ada imagine kalaw aku kawen muda..
    rasa cam best jer..
    tapi apakan daya, kalaw aku kawen muda, sapa yang nak tanggung aku and wife aku sebab aku still syudent..
    huhu

    BalasPadam
  5. kawen muda ada baik dan buruknya..tp lg byk kebaikan la..sbb bleh elak maksiat..elak pergaulan bebas. hoho..kawen muda, then bchenta lepas kawen la.. bru berkat... hehehe...

    BalasPadam
  6. kalau kahwin muda untuk mencegah diri drpd terus dibelenggu 'nafsu' itu jauh lebih baik drpd biarkan tunggu je nafsu meluap2,tp tunggu kawen lambat.. isk3

    BalasPadam
  7. adek membe aku, baru form5 dah kawin.. sekarang dah mengandung anak 1. macam tak sajak bila tengok perut dia besar mcm tu.. muka budak² la beb.. hehe..

    BalasPadam