Masa Untuk Memberi Pengajaran - [Pendapat]


Bukan niat untuk balas dendam tapi manusia sekrang tidak akan serik sekiranya tiada pengajaran yg menakutkan kepada meraka. Mungkin perlu kena pada batang hidung sendiri baru mereka sedar kot. Ini cuma pandangan aku dan bukan untuk tujuan provokasi atau melaga2kan mana2 pihak kerana kita berhak bersuara pada tempat dan cara yg betul. 

Sebenarnya niat aku hari ni nak buat entry kerana sejak 2, 3 minggu ni byk cerita pasal satu negara yg mahu  menjatuhkan negara kita. Mcm2 cara digunakan kalau setakat rusuhan tu memang dah jadi makanan dia org yer lah siap kena upah lagi semata2 nak duit punya pasal. Betapa agak teruknya kedudukan negara itu. Tapi masih tidak insaf dan sedar terhadap tindakan mereka akan memakan diri mereka sendiri. Aku bukan nak menaikan senseviti kenegaraan antara kita dan negara tersebut, tapi seperti kata PM kita manusia ada batas dan tahap kesabaran. Mungkin kerana negara kita terlalu berlembut sehingga mereka rasa kita tidak bertindak dan makin menjadi2 pulak. 

Adakah sekarang tiba masa kita untuk memberi pengajaran kepada meraka tidak lah menggunakan cara rusuhan sepertimana mereka gunakan dan juga cara kekasaran. Ada cara yg lebih dalam dan lebih berkesan memberi pengajaran kepada mereka. Sekarang mungkin tiba masa kita kurangkan kemasukan bahan2 dari negara luar. Yelah, aku maksudkan sekarang kita lihat lagu2 dan drama2 dari negara seberang itu sendiri terlalu byk dimainkan dalam radio dan television tempatan kita. Ini sedikit sebayak akan membuatkan kita lupa pada asal usul kita dan apa kurangnya lagu2 dan drama2 tempatan. Mungkin tiba masa untuk kita kurangkan lagu2 dan drama2 dari negara sebrang dan mungkin akan memberi sedikit tekanan kepada meraka. Kepada blogger2 yg sibuk buat entry pasal lagu dan juga drama dari sebrang hentikanlah dan jng nak dibangga2kan tak sedap mana pun. Sedangkan rakyat meraka juga boikot drama mereka sendiri apa lak kita kalau tak caya baca entry ini dari satu blog negara seberang.


Selain itu juga, kita leh tgk kemasukan product2 dari negara sebarang makin byk. Tapi bukan nak terus "boikot" barangan mereka sepertimana mereka buat kepada kita, tapi mungkin kita kurangkan kemasukan product2 meraka kerana negara kita sendiri juga tetap menghasilkan product2 yg berkualiti. Yer lah seperti makanan "Mee Sedap" itu semua dah byk dari negara2 lain dan juga negara kita keluarkan. So tak perlulah kita nak bangga2 pada product dari seberang tu dan juga menghabiskan duit semata2 untuk product yg sama tanding dengan negara kita. Tak rugi pun negara kita sekiranya mengurangkan pengimportan product2 tersebut. Malah menjimatkan pengaliran keluar duit kita ke negara mereka walaupun duit kita lebih mahal.

Aku harap pendapat aku ini tidak disalah ertikan bukan niat untuk memburukkan lagi keadaan tetapi sedikit luahan dan juga pendapat yg aku dpt sumbangkan agar isu ini dpt diselesaikan secara aman. Aku pun tak berapa minat sgt product dari negara seberang ni termasuklah drama2 meraka mcm sama jer. Tapi harap kawan2 dari seberang itu faham niat aku dan juga blogger2 dari negara seberang ni tak pula boikot blog aku heheheheheh... So kepada rakan2 semua sama2 kita renung2kan hal ini dan juga apa sumbangan kita sekiranya perkara yg belaku ini menjadi lebih buruk.




{ 8 comments.. read them below or add one }

Hazzy Ishak Hazzy Ishak 02 September, 2010
bukan semua indon macam tu, segelintir je. bila dah kuman kecik tu, cepat lah penyakit merebak.
Pencacai Alim Pencacai Alim 02 September, 2010
aku suke sinetron..hakhak..

kita ni bg muka sgt dgn depa semua nih..Cube jadi mcm Tun dr Mahathir dulu..baru depa smua ni kecut perut..haish...
eqa eqa 02 September, 2010
thu xpe.skrg ni da byk sgt da drama indon..
Plik je,npe krg drama kita dlm tv ek?
Tp psal lagu indon 2 ag gak y best.hehe.
ummi iman ummi iman 02 September, 2010
sokong juga la...layan je apa yang kita keluarkan..betul?
Tn.Punya Tn.Punya 02 September, 2010
sepatutnya bila bendera negara kita dibakar kita dah patut haramkan semua benda2 berkaitan dengan indon ni.. lagi2 cerita indon.. mesti ramai tak setujukan..
Goldilicious Goldilicious 02 September, 2010
cik gold sokong kamu...cik gold dah beli tiket ke bandung dan dah booking hotel pon,dah kenselkan...biaq dorang sedaq skit diri, tanpa malaysia leh ka rakyat depa idup!!
aibaks aibaks 03 September, 2010
betul tuh.. utamakan lah barangan buatan malaysia...