Rumah Hangat - [Pendapat]


Kalau kita tgk pada tajuk entry kali ni mesti tetanya2 kenapa 'Rumah Hangat'. Adakah rumah itu panas tiada aircornd atau rumah itu terbakar atau rumah yg retak nak tunggu belah. Ini bukanlah topik nak cite pasal masalah rumahtangga itu bahagian masalah lain, tapi ini nak berkongsi masalah pasal 'rumah urut'. Seperti yg kita tahu lah rumah urut niatnya baik ikhlas untuk menyediakan khidmat urut kepada pengguna yg memerlukan. Tapi knp ia menjadi satu bisa dalm masyarakat kita, knp ia terus menjadi hangat dan diperkatakan dan terus menjadi rumah kedua kepada mereka yg memerlukannya. 


Seperti kita tahu rumah urut mempunyai akta yg membenarkannya dan memerlukan lesen untuk berkhidmat. Itu yg betul, tapi yg tak betul disebalik dinding rumah urut itu adalah khidmat sampingan yg disediakan, perlukan ia atau hanya kerana kerakusan nafsu untuk kaya cepat oleh pengusaha. Tujuan utama urut tradisional, tapi bila masuk urt body to body juga ada, urut epal, urut tenaga pun ada, urut yg tak perlu di urut pun ada, malah siap ada khidmat sampingan lagi tarian tiang kat rumah urut betul ker tu. Entah lah nak tuduh byk aku tak pernah masuk cuma apa yg aku tahu dalam akhbar je lah. Tapi kalau tiada pemintaan tiadalah pengeluaran betul tak, tak boleh gak nak salahkan pengusaha sepenuhnya. 


Entah lah tak tahu nak tuduh sapa2, kadang pihak berkuasa juga kena ada tindakan adakah perlu sampai 400 rumah urut dalam satu2 kawasan. Ni yg aku baca dalam satu akhbar sungguh mengejutkan, untuk apa sebanyak itu ramai sgt ker org kita ni yg sakit pinggang untuk urut dan sakit kaki nak kena refleksology. Mana tindakan pihak berkuasa memastikan bahawa hanya lesen terhad dikeluarkan untuk satu2 kawasan. 


Kalau dah banyk mcm tu mesti nak bersaing untuk memberi khidmat terbaik maka ramailah lagi mereka2 yang 'Baik punya' dibawa masuk untuk memberi khidmat kat situ. Maksud aku yer lah tukang2 urut yg cun2 cantik2 lawa2 semata untuk menarik pelanggan lebih ramai dtg. So kat situ dah menambah lagi masalah pendatang asing yg dtg dengan cara salah dan tujuan yg salah. Makin padat lah pusat tahanan PATI kita, pastu belaku lak kes pendatang lobos dari tahanan dah kes lagi mencemar maruah negara kita. So semua berkait, mana punca dan mana masalahnya tak tahu nak cari nak selesai. 

Tapi kita perlu juga memainkan peranan kita iaitu tahan lah diri untuk tidak pergi ke tempat2 mcm tu. Berurut ini sebenarnya hanya keperluan sebulan sekali jer dan itu pun boleh dibuat kat rumah. Tapi sebab ada tawaran yg hebat mcm ni lagi ramai yg nak mencuba kan. Pihak berkuasa juga kena pantau selalu semua ini bukan semua tempat urut itu baik. Dan juga pengusaha tempat urut tu juga kena lah tahu salah dan juga peraturan, jng nak untung saja nak cepat kaya saja maruah dan masyarakat di gadaikan. Aku pun dah pening cite pasal ni mana punca mana penyelesaiannya aku sendiri tak tahu so tepuk dada tanya selera ok.




6 comments.. read them below or add one

Hezesuze Hezesuze 06 August, 2010
suke abg pomen urut jek...opps!!
ketingting ketingting 06 August, 2010
umah hangat? ehehe! bes ke awek cun cun urut ea? makin banyak pulak rumah hangat skg ea. sambutan menggalakkan
mummysyafie mummysyafie 06 August, 2010
kalau makcik2 urut lagi sedap kot.
Darkbatman Darkbatman 07 August, 2010
perghh.. gambar..
tergoda jap..hee
hentakbelipat hentakbelipat 08 August, 2010
rumah urut kalau di Jb ni ade sindiket die..setaip kedai akan letak nombor sebagai name kedai..menandakan bilangan ke berape kedai tu..so far nmpak ade kedai no 78 paling tinggi..just imagine lah berape banyak