Negara Tikus - [Kesihatan]


Kita pernah tgk akan sebuah filem animasi tikus yg pandai memasak 'Ratatouille', dimana dia berjaya menguasai sebuah dapur hanya kerana kepandaianya memasak, walaupun kita tahu tikus itu mampu memdatangkan penyakit. Itu tidak mustahil akan berlaku jika kita tidak dpt membendung kehadiran tikus yg banyk di negara kita sendiri. 
 
 
Ini adalah dari rentetan laporan berita semalm yg menunjukkan bahawa bahaya penyakit 'Leptospirosis'  telah menular dengan cepatnya dinegara kita. Leptospirosis atau lebih dikenali sebagai 'Penyakit kencing tikus' dikalangan rakyat kita, telah berjaya menguasai beberapa pusat peranginan yg menjadi tempat istirehat seisi keluarga. Sebelum ini, saya pernah membuat satu entry (klick) berkaitan dengan penutupan sebuah pusat rekriasi air terjun di negeri Pahang akibat penyakit itu. Kali ini di ikuti pengumuman penutupan lagi 3 pusat rekriasi air terjun di negeri Kedah juga akibat daripada isu yg sama.

 
Adakah ini pertanda bahawa tikus bakal menguasai negara kita dengan hanya kencingnya sahaja? Adakah kita akan terus dijajah oleh satu jasad renik yg sebelum ini kita pandang hina? Adakah dengan membuat cemuhan itu kita mampu untuk menghalang mereka dari terus menguasai separuh dari kawsan kita? Tidak mustahil akan ada nanti satu lagi animasi kartun tikus yg akan menggunakan kelebihan mereka untuk menguasai kehidupan manusi. Itu pelu dipandang berat, kerana manusia mampu mati hanya dengan terkena penyakit ini sahaja. 
 
 
Penyakit yg dikatakan dibawa oleh tikus ini mampu untuk menjangkiti manusia melalui air atau tanah yg tercemar dengan binatang yg membawa penyakit ini. Penyakit ini selalunya dikaitkan dengan bahana banjir yg berlaku tetapi di Malaysia situasi ini sgt berbeza ia berlaku dikawasan rekriasi air terjun yg  dianggap tempat untuk berehat. Adakah kenyataan ini betul? Apa yg dpt kita lihat  adalah sebenarnya berpunca daripada kita yg tidak menjaga kebersihan tempat rekriasi itu sendiri. Lihat sahajalah selepas satu2 event atau perkhemahan atau ada saja pelancong yg dtg ke tempat rekriasi, mesti akan ada sahaja awards2 yg ditinggalkan kepada alam sekita sebagai tanda penghargaan, iaitu sampah sarap. 
 
 
Terlalu byk dan kadang2 tidak dpt untuk dikawl hasil pembuangan sampah di kawasan rekriasi kita sendiri, sedangkan kita tahu tempat itu akan dikunjungi lagi. Knp harus di kotorkan tempat itu dan dijadikan bahan makanan kepada binatang2 yg akhirnya merosakkan kita juga. Itu lah  bala yg diturunkan kepada kita setelah apa yg kita lakukan. So kita tanggung sendiri lah. Tidak mungkin satu hari nanti kita kehilangan kwsn rekriasi mandi manda semulajadi kerana sikap rakus dan endah tak endah kita kepada alam sekitar. 
 
Oleh itu, harus diambil tindakan oleh semua dimana sama2 kita menjaganya dan sama2 lah kita mengawal pembiakan jasad renik ini dari terus menguasai dan juga menjajah kawasan kita. Jng pandah enteng kepada tikus kerana seekor tikus mampu musnahkan stau negara. Mungkin juga kena ada kempen anti tikus jika keadaan mendesak.


 


{ 10 comments.. read them below or add one }

CahNdeso CahNdeso 05 August, 2010
Ni Postingan menarik, Guys. Ada manfaat besar juga mengajarkan kita semua. I mau pasang link blog ini. Please pasang link balik la Pakcik. Thank's
Adisaufi Adisaufi 05 August, 2010
owhhh..suatu ancaman br buat manusia..risau nk g piknik mn2..begitu gak ngn zoo..
suhaisweet suhaisweet 05 August, 2010
Bermanfaat..Nice entry friend..visit my latest too..goin' to touch ur heart, hopefully ;D
Mar Mar 05 August, 2010
nice entri,...
xbleh byg kalau binatang ni berkeliaran
sgt kotor,.
suzzsuzie suzzsuzie 05 August, 2010
suka entri ni...tgok ratatouille byk kali dah...actually mmg byk tikus kt msia ni...kdg2 mkn kt kedai boleh nmpak tikus sebesar kucing pun ada...geli
Shukjessa Shukjessa 05 August, 2010
mungkin ada hikmahnya benda ni berlaku. supaya manusia lebih peka terhadap kebersihan.

benda ni jgn lihat skop kecil je. oleh kerana berlaku di hutan lipur, so tak pergi sana, tak kan kena? tak juga. sebab tikus domestik ni berada di mana-mana. kalau diperhatkan tikus ni lebih banyak di tempat-tempat kotor seperti di tempat pembuangan sampah, dalam longkang, dekat belakang2 lorong or kedai-kedai makanan yang tidak menjaga kebersihan.

kiranya kita disuruh untuk lebih prihatin dalam menjaga kebersihan, tidak pergi makan atau melawat tempat-tempat kotor yang boleh dijangkiti wabak ni.

kuasa Tuhan, tikus memang pembawa segala macam penyakit untuk manusia, tapi mereka ok. So bersihkanlah kediaman dari tikus
KSWSK KSWSK 05 August, 2010
Last week opis wa ada 2 ekor tikus ntah sesat dr mana...tikus2 tu da selamat kena bunuh dek budak opis
Ainil Hawa Ainil Hawa 06 August, 2010
kwn saya meninggal sbb ni la awl thn ni sbb mandi air terjun
mummysyafie mummysyafie 06 August, 2010
semakin menjadi2 virus yang dibawak leh tikus ni kan. jadi takut lak