Alam Semulajadi

Lubuk Yu Yang Sayu - [Alam Semulajadi]

Khamis, Julai 15, 2010 Mahamahu 11 Comments



Lubuk Yu dulu adalah sebuah tempat rekriasi paling best and cantik untuk kita menikmati keindahan alam semulajdi yg tepeliharan. Dengan hutan yg tebal serta air menglir yg jenir menjadi tarikan untuk aku pergi kesana. Byk kali gak pergi mandi kat sana sebab air terjun tu dekat kg aku hehehehhe. Memang best menarik and kalau boleh nak berkelah kat sana pun best juga.


Namun semuanya berubah selepas sahaja tersebar cerita pasal kisah kematian penyelamat yg menyelamatkan mangsa lemas di Lubuk Yu ini. Dan di ikuti pula dengan spekulasi yg telah di keluarkan dan juga statement yg diberikan ada buruk serta ada harus di jadikan iktibar. Seperti mana kata Menteri yg berkaitan ia adalah serangan bakteria ataupun virus yg dibawa oleh air. Mungkin kesan air yg mengalir terbiar atau pun kesan pembinaan serta saliran air kurang bersih dari sumber2 yg tidak diketahui. Itu secara logik and teknikalnya.


Ada pulak penduduk kg kat situ kata is adalah gangguan makhluk halus atau penunggu tempat tersebut atas sebab perkara2 buruk yg berlaku disitu. Yer lah maklumlah tempat rekriasi yg sunyi and agak tersorok itu mungkin menjadi sarang maksiat para pengunjung ataupun tempat2 mereka membuat pemuajaan untuk perkara2 yg syirik. Org kita mudah percaya pada perkara2 tahyul and kurafat kan.


Tapi bagi aku yg maner betul atau yg mana salah tak penting. Cuma yg aku tahu setiap yg berlaku atas sebab yg telah ditentukan oleh Nya kerana kejahilan atau kealpaan kita sendiri. Tuhan dah bagitahu setiap yg buruk akan dibalas dengan buruk dan baik akan dibalas dengan baik. Cuma yg aku harapkan sekrang ada usaha untuk memulihkan tempat tersebut dari masalah yg berlaku sehingga menjejaskan keindahan serta keharmonian lubuk yg pernah menjadi tempat istirehat istimewa.

Sama2 kita renung kan dan selmat berblog.....

11 ulasan:

  1. aduaaiiiii ahad nie g mandi manda kt btang kali..mudah2an dijauhkan ler segala penyakit....amin....

    ko mmg kan..buatler n3 lain ke...hampeeh!! hahaha

    BalasPadam
  2. eh, betul ke beracun nih??? camna nak g mandi kat sana nih????

    BalasPadam
  3. heheh alah tapi kementerian dah ckp semua tekawal dan akan mungkin dibuka tak lama lagi.. kak heze jng risau tempat lain tak ada masalah kat Lubuk Yu ajo...

    BalasPadam
  4. lama jugak tak mandi air sungai. lat mandi kat janda baik tahun lepas

    BalasPadam
  5. moteps aku x penah pon g sini?
    ko g dgn sakndal sajo?

    BalasPadam
  6. betul ke sungai ni ade racun tikus ?

    BalasPadam
  7. masyarakat skang ni mudah sgt percaya dgn perkara syirik..berpuakala apala..padahal semua dh takdir Allah..haish.....

    BalasPadam
  8. owh...org yg meninggal mati lemas kt lubuk u tue org jengka sy....
    and tahu la serba sedikit...

    BalasPadam