Perubatan

Sakit Lemah - [Perubatan]

Khamis, Jun 17, 2010 Mahamahu 7 Comments

Kali ni buat entry pasal daun Kaduk. Tumbuhan yang dipanggil Piper Sarmentosum dalam bahasa sainstifiknya lebih dikenali di Malaysia. Rupanya yang seakan2 daun Sirih mudah di dapati tumbuh meliar dikawasan kg mahupun belukar kerana ia menjalar di atas tanah. Daun Kadok sangat popular dan lebih digunakan dengan meluas di Malaysia sebagai bahan makanan terutama dalam masakan tradisional Melayu. 


Selain itu, piper sarmentosum kerap dibuat sebagai minuman untuk mengurangkan gejala penyakit malaria. Minumannya juga diketahui berkesan dalam merawat batuk-batuk, selesema, penyakit sendi, pleurosy dan sengal-sengal pinggang. Akarnya boleh dikunyah untuk menghentikan sakit gigi


Antara khasiat lain yang agak popular adalah untuk merawat penyakit sembelit, malaria, cacing, lemah dan sakit dalam tulang dan panau. Cara penggunaan adalah merebus seluruh pokok kaduk tersebut, bersama akarnya sekali dan rebus sehingga mendidih. Bila sudah mendidih sejukkan sekejap hingga ia sudah menjadi agak suam sedikit, ambil air rebusan tersebut dan minumlah perlahan-lahan.





7 ulasan:

  1. Kenapa mesti highlight lemah itu ya

    BalasPadam
  2. daun kadok mmg byk kegunaan....

    ape yg dimaksudkn dgn lemah 2?...

    BalasPadam
  3. eh cam daun sireh jek..

    BalasPadam
  4. wat nasik ulam sedap ni...wallah

    BalasPadam
  5. daun kaduk nu memang banyak gunanya. jangan silap pulak sebab daunnya macam daun sireh kan hehheheheh

    BalasPadam
  6. betul2 semua daun paling banyak faedah dan mudah nak dpt.. daun ni beza dari segi bau nya.. try lah bau..

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama19 Jun, 2010

    wah..
    bagus2!!!

    BalasPadam