Pantang Larang Pesakit Barah - [Kesihatan]



Kali ini nak share lah sikit dpt info dari satu laman web ni pasal pantang larang terutama kepada pesakit yang menghidap barah. Ini untuk di amalkan sahaja bukan dpt menyembuhkan tapi dapat mengurangkan serta mengelakkan ia lebih merebak. Aku tak pasti sgt tapi dpt lah sedikit sebanyak jadi panduan, untuk yang tak sakit pun boleh gak nak amalkan tak salah ok..

  1. Pantang utk seseorang pesakit kanser mengambil glukos kerana ia bertindak mengaktifkan sel kanser. 
  2. Jauhkan dari mengambil protin haiwan. Produk tenusu seperti keju, susu segar, mentega dan lain-lain  
  3. Seafood : seperti Gamat, Ketam, Sotong dan Udang (makan ini dapat menyubur kan sel kanser terutama gamat ) 
  4. Minuman : Kopi, teh, minuman bercoklat ( Ini akan membuat sel kanser lebih cepat merebak)  
  5. Makanan seperti Daging merah wajib di elakan terutama Daging Lembu, Kambing, Unta , Rusa dan Khinzir.  
  6. Sayur dan Buah-buahan “bergetah dan berangin” seperti Nangka, Cempedak, Sukun dan kundur ( Menyebabkan Kesakitan dan berdenyut ).  
  7. Jangan memakan sebarang jenis Ikan yang mempunyai sisik yang banyak, seperti Ikan haruan, Ikan Merah, Ikan Gelama, dan sebarang jenis ikan yang bersisik. Contoh Ikan yang tidak bersisik yang boleh di makan, seperti Ikan tongkol, Ikan Yu, Ikan Salomon, Ikan kembung, Ikan Keli, Ikan patin dan Lain-lain ( Ikan yang tidak mempunyai sisik dan berada di laut yang dalam di percayai mempunyai kandungan Omega 3 yang sangat tinggi, Omega merupakan makanan anti kanser)  
  8. Makanan segera dan sebarang produk dalam tin : Seperti Ikan sardin, buah laici dan jagung dalam tin, minuman bergas serta sebarang produk yang mangandungi bahan pengawit. 
  9. Makanan berjeruk, ikan masin, telor masin, budu, belacan tidak digalakan untuk dimakan 
  10. Begitu juga makanan yang di panggang dan di bakar seperti sate, ikan bakar, daging bakar, ikan panggang dan lain-lain harus di elakan keranan makanan tersebut mengandungi kandungan karbon yang tinggi.
  11.  
  12.  

1 comment... add one now